​Den stora stunden är här! – nu släpps Momento Massimo 2015

Det framställs enbart de allra bästa årgångarna och i ett begränsat antal flaskor. Terreno Momento Massimo 2015, ett Super Tuscan för livets stora stunder, är äntligen här!

När Mats och Birgitta Ruhne hade gjort vin på Terreno i knappt tio år var tiden mogen att ta ett steg vidare i vinmakeriet och ytterligare en familjemedlem föddes. Den första årgången av Terrenos supertoskanare Momento Massimo framställdes 1995 och det dröjde ytterligare fyra år innan kunder och vänner fick njuta av vinet.

Filosofin bakom Momento Massimo är att det ska kunna segla över världens hav och inte ha någon fast hamn, en flirt med familjen Ruhnes rederibakgrund. Det är ett internationellt vin med stor kraftig smak, ett vin som utgör den perfekta stunden – il Momento Massimo.

Vinet framställs av fyra internationella druvsorter, nämligen Merlot, Cabernet Sauvignon, Syrah och Petit Verdot och görs enbart de år då druvorna är av toppkvalitet. Momento Massimo har hittills släppts i nio årgångar och det är nu dags för den tionde, nämligen 2015 som var ett av de bästa årgångarna i Toscana på mycket länge.

I samband med lanseringen anordnas en Winemaker’s Dinner med Mats Ruhne på The Winery Hotel den 9 november 2019. Läs mer och boka din plats.

Om Momento Massimo

Druvsorter: Merlot, Cabernet Sauvignon, Syrah och Petit Verdot
Lagring: 2 år på små ekfat (barrique) och 2 år på flaska
Produktion: 4500 flaskor
Årgångar: 1995, 1997, 1999, 2001, 2003, 2007, 2008, 2009, 2011, 2015
Pris: 599 kronor
Beställningsnummer: 70863 (finns att beställa fr.o.m. 30 november)

Historien om supervinerna från Toscana

Under 1990-talet började en ny generation vinmakare i Toscana att ta fram stora, svulstiga och rebelliska viner med internationell karaktär, viner som kom att kallas Super Tuscans. Vinerna stred mot de traditionella toskanska regelverken då de gjordes på franska druvor odlade i Toscana, ibland i icke traditionella områden som låg närmare Medelhavet. Dessa toskanska rebeller fick sitt namn av amerikanska journalister som inte kunde förstå hur de kunde klassificeras som ”vino da tavola” - bordsvin. Det här var ju superviner – Super Tuscans.

• the winery hotel
  • terreno
  • vingård
  • vinprovning

The Winery Hotel är det enda i sitt slag i världen – en plats där urban vinframställning kombineras med ett modernt boutiquehotell. Redan i lobbyn möts gästerna av den stora stoltheten – vineriet.

Utöver två restauranger, en rooftop-bar med pool, en vinbar och 184 hotellrum finns här även sex möteslokaler som tar konferensen till en helt ny nivå. Vinprovningar och visningar i vineriet anordnas dagligen och inspirerande aktiviteter skräddarsys vid efterfrågan.

Designen följer ledorden 'industriell elegans' och i kombination med engagemanget för vinhantverk skapas här ett helt nytt sätt att bo, njuta och mötas.

The Winery Hotel öppnade i januari 2016 och ägs gemensamt av familjen Söder – med gedigen hotellbakgrund och känsla för design – och familjen Ruhne vars vinkunskap genomsyrar allt.

Omnämnanden:

Winery Rooftop Terrace listades som en av världens mest fantastiska takbarer i Vogue 2019 och 2018 utnämndes den till en av världens tio bästa takterrasser av Forbes Magazine. Den italienska brunchen på söndagar utnämndes till Stockholms bästa brunch i SvD samma år och i december året innan nominerades Winery Kitchen till Årets Dryckesupplevelse i White Guide.

Terreno är familjen Ruhnes vingård i Toscana. Här har de tillverkat kvalitetsviner sedan 1988 och fokus ligger på de traditionella vinerna i distriktet Chianti Classico. Utöver vin görs här även olivolja och på gården finns ett flertal hus till uthyrning.

Omnämnanden:

Vinet ASofia Chianti Classico utnämndes till ett vin att inte missa med betyget fyra stjärnor av fyra möjliga i den prestigefulla italienska vinguiden ViniBuoni d'Italia i slutet av 2018. Samma vin uppmärksammades i den svenska vintävlingen Vinordic Wine Challenge 2019. Där fick även Il Momento di Terreno bronsmedalj. Terreno Chianti Classico vann 2018 pris för bästa röda ekologiska vin i samma tävling.

Tamara Sundstedt

Presskontakt Marknadschef +46 (0)70 777 08 44