Staden som är bäst i Sverige på hållbara transporter presenteras i Almedalen

Välkommen till prisutdelning!

Var med när vinnaren av SHIFT 2015 presenteras, det vill säga den stad i Sverige som är bäst på hållbara transporter. Konsultföretaget Trivector har, liksom i fjol, gjort en kommunrankning för att öka fokus på hållbara transporter. Resultatet av årets undersökning kommer att presenteras i samband med ett seminarium i Almedalen i Visby. Förra året var Lund den stad i Sverige som var bäst på att skapa ett transportsystem för hållbar utveckling. Mats Helmfrid, kommunstyrelsens ordförande i Lund mottog priset. Örebro blev tvåa, Umeå trea och Göteborg fick hedersomnämnande inom innovation.

Kommunrankningen bygger på EcoMobility SHIFT, ett europeiskt verktyg för att mäta hållbara transporter. I år granskas även städernas förmåga att hantera godstransporter.

Tid och plats

Prisutdelningen sker i samband med ett seminarium med rubriken ”Är transporterna i städerna mer hållbara 2015?” och en diskussion om varför vissa städer är mer framgångsrika än andra när det gäller hållbara transporter. Bryggarsalen, Mellangatan 54 i Visby den 1 juli kl 11.00-11.45.

Välkommen!

SHIFT2015

Trivector i Almedalen

Du kan också kontakta Karin Neergaard, 010-456 56 16.