Karstorps bildemontering skickar bildelar med rätt IT-verktyg

Karstorps bildemontering startades 1979 i Norrköping och är en renodlad anläggning för modern och miljöanpassad bildemontering. De ingår i Märkesdemos rikstäckande nät av kvalitets- och miljöcertifierade bildemonterare och är idag ett av Sveriges ledande företag inom branschen. För att effektivisera sin logistik valde de att integrera sitt affärssystem Fenix 5 med Unifauns TA-system, Unifaun Online

Karstorps bildemontering har använt sig av Fenix affärssystem sedan 2004 som levereras av Berg&Ström System AB som även anpassat systemet för verksamheten. Under våren 2013 uppgraderade de systemet till nya Fenix 5 som är en lite modernare variant. För att få effektivare logistik valde de i januari 2014 att integrera TA-systemet Unifaun Online med Fenix 5. På så sätt kan de sköta hela flödet från inkommande orders, plockning, lagerhantering, packning, bokning av transporter samt utskrift av fraktdokument i affärssystemet.

̶  Då våra order kommer in från både privatpersoner via webbutik och från bilverkstäder på offertförfrågan från både Bildelsbasen.se, laga.se och märkesdemo.se så är det viktigt att vi samlar hela flödet i vårt affärssystem. Efter att vi kopplat ihop systemen kan vi sköta allt från att vi fotograferar och lagerför våra produkter till att ta emot, hantera order och skicka iväg produkterna via affärssystemet. Det har blivit väldigt effektivt konstaterar Eddie Jonsson, VD på Karstorps Bildemontering.

Karstorps Bildemontering har ca 120 000 artiklar i sitt lager och skickar ca 150 kollin per dag. Genom att koppla ihop Fenix 5 med TA-systemet via Unifaun Orderkoppling kan de nu hantera hela flödet i affärssystemet. Om de råkat fylla i något fel, valt fel fraktsätt eller behöver ändra vikt eller storlek så säger TA-systemet ifrån och då använder de Unifaun Online för att kontrollera och rätta felet.

̶  Innan vi skaffade Unifaun Online hände det flera gånger att vi råkade göra något fel när vi bokade frakt t.ex. skrev in boxadress istället för leveransadress och då får man betala transportören för felet. Det slipper vi nu eftersom Unifaun Online säger ifrån och vi kan snabbt logga in och rätta till felet, berättar Eddie vidare.

Karstorps Bildemontering använder mest PostNord Logistics som transportör men även egna budbilarna om leveransen skall göras till närområdet. Men all transportbokning sker via Unifaun Online.

Fakta: Karstorps Bildemontering
Bolaget startades 1979 och är ett familjeföretag. Sedan starten har de utvecklats till en renodlad anläggning för modern och miljöanpassad bildemontering. Idag är Karstorps Bildemontering ett av Sveriges ledande företag inom märkesdemontering och tar hand om bilmärken som Volvo, Renault, BMW, Mercedes och Jaguar. De har 37 anställda och en omsättning på ca 42 miljoner. Läs mer på: www.karstorpsbildemontering.se