Sportamore skickar sport och modeartiklar till fyra länder via Unifauns TA-system

Sportamore är e-handelsbolaget som på sex år vuxit enormt och har idag över 100 anställda. En bidragande faktor till succén är deras effektiva system för att hantera sin logistik. Den egenutvecklade webbutiken och affärssystemet är integrerade med TA-systemet Unifaun Online, vilket gör orderflödet väldigt snabbt och effektivt.

Sportamore startades 2009 av grundarna Johan Ryding och Joakim Friedman med idén att sälja sport och modeartiklar via nätet. I maj 2010, efter att de var klara med alla leverantörsavtal och nöjda med egenutvecklade webbutiken och affärssystemet, så lanserade de sidan. Konceptet blev en succé och i dag har bolaget ca 100 anställda och skickar i snitt ca 2500 order per dag. För att hantera sina transportörer integrerade de webbutiken och affärssystemet med Unifauns TA-system, Unifaun Online.

̶ Unifaun Online fanns med redan från start och uppfyller de behov vi har för transportadministration. Vi skickar idag produkter till Sverige, Norge, Danmark och Finland. Vi har därför behov av att använda flera olika transportörer som t.ex. DB Schenker, UPS, Posti och PostNord. Det är ju alltid så med logistiksystem att märks eller syns dem inte så fungerar dem, så är det med Unifaun Online, berättar Ulrika Lindgren, Logistikchef på Sportamore.

Orderflödet är enkelt!
När en ny beställning kommer in via webbutiken överförs den automatiskt till affärssystemet. Där sorteras den beroende på vad det är för produkt och vart den skall skickas. Sedan skrivs en plocklista ut, varan plockas, skannas och packas sedan vid en av 17 olika packstationer. När plocklistan skannas så skrivs följesedel ut och EDI och fraktetiketter skapas automatiskt via Unifaun Online. Både tur- och returetiketter skrivs ut via Unifaun Online eftersom Sportamore erbjuder fri retur i alla länder. När produkten är packad och har fått en etikett påklistrad sorteras den i olika burar beroende på hur stort paketet är och vart det skall skickas. Kunden blir meddelad att varan är på väg och får en spårningslänk där han eller hon kan följa paketet igenom transportkedjan.

̶ För att klara av att hantera alla beställningar, ca 2500 om dagen så jobbar vi i olika team och packar sju dagar i veckan på 17 olika packstationer i lagret. Sportamore har haft en fin tillväxt sedan vi startade 2009 och vi kommer att fortsätta växa och utöka verksamheten. Målet vi har nu är att nå en omsättning på 800 miljoner SEK år 2016, berättar Ulrika vidare.

̶ Det är givande att diskutera transportadministration med Ulrika och Henrik. De ställer höga krav och är alltid noggranna i sina önskemål och frågeställningar. Att får vara med och bidra till Sportamores e-handelsresa är väldigt skoj berättar Jimmy Swalén, kundansvarig på Unifaun.

Fakta Sportamore:
Sportamores huvudkontor ligger i Solna och egna lagret på 11 000 kvm där alla varor distribueras ut från ligger i Lunda, Spånga utanför Stockholm. Bolaget har ca 100 anställda och nådde en omsättning på 280 miljoner SEK år 2013. Läs mer om Sportamore på: www.sportamore.se