SLIQHAQ satsar på kundupplevelse och effektivitet med hjälp av smarta IT-system

SLIQHAQ är e-handelsbutiken som säljer produkter för rakning, hudvård, skäggvård och kroppsvård. Bolaget SLIQHAQ startades 2012 och öppnade sin e-handel 2013. Då hade de gjort klart hela konceptet för butiken. Leverantörsavtal var påskrivna, lagret var på plats och affärsystem, e-handelsplattform och TA-system var sammankopplade. Idag ett år efter lanseringen rullar butiken för fullt och SliQHAQ blev utnämnda av Prisjakt.se till årets nykomling 2014.

SLIQHAQ grundades av Gustav Burman i Umeå, där både kontor och lager finns. Affärsidén är att erbjuda kunderna rakprodukter och kroppsvårdsprodukter som är av finare märken och kvalitet; det skall vara skönt att raka sig och det skall dessutom gå väldigt smidigt att handla av SLIQHAQ. Kundupplevelsen har hela tiden varit i fokus när de valde vilka system butiken skulle bygga på. Valet föll på Talex som e-handelsplattform, Specter som affärssystem och Unifaun Online som TA-system.

– Vi vill att våra kunder ska få en skönare raknings- och hudvårdsupplevelse och då menar vi hela processen från att man köper produkterna hos oss till att man använder dem. Därför är det viktigt för oss att hela kedjan från webbutiken, orderhanteringen och logistiken blev uppbyggd på ett effektivt och enkelt sätt. Med kopplingen mellan Talex, Specter och Unifaun har vi lyckats med det och nu hanterar vi hela flödet i affärssystemet berättar Gustav, grundare och vd för SLIQHAQ.

Enkel orderhantering
Flödet fungerar genom att de varje morgon snabbt kollar igenom dagens order och ser till att allt ser bra ut. Sedan skriver de ut samlingsplocklistor och plockar en vagn full med produkter. De använder sedan streckkoder på plocklistorna som gör att de minimerar fel och får ett effektivt flöde. När ordern är packad läser de av streckkoderna på plocklistan, fraktsedel skrivs ut via Unifaun Online och en signal går iväg till betalsystemet.

– Vi är väldigt nöjda med hur hela orderhanteringen fungerar. För oss är kundupplevelsen allt och då är logistiken en väldigt viktig del. Med Unifaun Online kan vi hålla kunden underrättad med spårningsnummer oavsett vilket fraktbolag vi skickar med. Driftsäkerheten är hög och det är något vi uppskattar. Unifaun Online är också ett starkt verktyg för att hålla koll på våra olika försändelser över hela världen, både när de ska skickas och när vi ska följa upp, göra någon ändring eller skicka om till någon kund, berättar Gustav vidare.

Nästa steg för SLIQHAQ är att skapa ett nästan hundraprocentigt automatisk flöde där systemet själv tar fram det mest optimala fraktsättet utifrån kundens val och SLIQHAQs logistik.

Fakta SLIQHAQ:
SLIQHAQ säljer produkter för rakning, hudvård, skäggvård och kroppsvård. Bolaget har funnits i 2 år och precis 1 år på webben med e-handel. Idag är de ett starkt gäng som jobbar med företaget, med en sjusiffrig omsättning. Huvudkontor och lager ligger i Umeå. Läs mer om SLIQHAQ: www.sliqhaq.se

Fakta Talex:
Talex erbjuder ett av marknadens mest flexibla och kraftfulla e-handels-/webshop-system. De hjälper även kunderna med kunskap som behövs för att göra webshopen/webbutiken eller e-butiken mer lönsam. Bolaget har idag sju medarbetare på kontoret som ligger i Kungälv. Läs mer om Talex: www.talex.se

Fakta Specter:
Specter levererar webbaserade affärssystem till små och medelstora företag. Med smarta nyskapande funktioner inom CRM, bokföring, webbshopsintegrationer samt kassa och inköp. Läs mer om Specter: www.specter.se