Nedräkningen fortsätter till vår härliga Midsommar helg. Vår svenska vinproducent Terreno gästbloggar här varje dag fram till midsommar och delar med sig av sina absoluta favoritrecept. Till det serveras Toscanas kronjuvel, Terreno Chianti Classico 2009, art nr 2373, 89 kr. Vinet finns i Systembolagets ordinarie sortiment. Välkomna till bords och Buon Appetito!

Säkert är ni i full planering inför midsommar, sillen är kanske redan inhandlad och nubben kryddas i skafferiet.. Vi är också i full fart för att planera inför midsommar. Familj och vänner samlas, alla våra hus vi har är fullbokade av svenskar som kommer för att fira denna högtid i Toscana.
Maten kommer bestå av både svenska klassiker så som gubbröra, sill och västerbottenpaj och italienska favoriter som obligatoriska antipasti, kött och grönsaker som grillas och självklart dricker vi svenskt vin till midsommar! Dessa dagar innan midsommar tänker jag lägga ut våra favoritrecept som passar lite extra bra till festen, till buffén eller andra speciella middagar.
Hos slaktarna nere i byn, ja till och med på lilla Coop kan man få tunna och vackert tillhuggna lammkotletter. En favorit här på Terreno är panera dem och steka i en vitlök/rosmarinolja. Detta är en underbar lunch med lite sallad eller en spännande rätt att ställa fram på buffébordet. Focaccia är även ett bröd som numera är välkänt i Sverige och finns på minsta mack. Dock finns det inget som går upp emot en hembakad focaccia gjord på fin olivolja, goda oliver och färsk rosmarin.

COSTOLETTE D´AGNELLO - PANERADE LAMMKOTLETTER

(för 4 personer)

1 hel vitlök, ett par kvistar rosmarin, 1/2 dl olivolja, saften av 1/2 citron, 8 lammkotletter, vetemjöl, salt, peppar och ett ägg.

Värm olivoljan i en stekpanna, skala vitlöken och lägg ner dem i oljan tillsammans med rosmarinkvistarna. Pressa ur lite citronsaft över kotletterna och vänd ner dem i lätt uppvispat ägg och sedan i vetemjöl, peppra och salta. Putta vitlöken åt sidan i pannan, ta ur rosmarinkvistarna och stek kotletterna tills paneringen är gyllenbrun och köttet fortfarande är lite rosa. Servera med vitlöken, lite ny rosmarin och citron. Även några zucchiniblommor halkade ner i paneringen och stekningen denna gång men en fräsch sallad är annars en fin följeslagare.

BÄSTA FOCACCIAN

Tricket är att tillsätta fin olivolja i alla steg!

25 g jäst, 2 dl ljummet vatten, 1 dl olivolja (eller lite mer…), 300-350 g ekologiskt vetemjöl + till utbakning, grovt salt, oliver, färsk rosmarin (endast fantasin sätter stopp för smaksättningen, vi älskar även att lägga på ett berg av rödlök).

Lös jästen i det fingervarma vattnet, tillsätt 1/2 dl olivolja, blanda i lite mjöl i taget och avslutningsvis 1 tsk salt. Arbeta degen i 10 minuter så den är smidig. Låt jäsa till dubbel storlek i en rikt oljad bunke täckt med en kökshandduk (ca 45 minuter) .
Värm ugnen till 200 grader. Smör en långpanna eller en stor ugnssäker form. Arbeta degen lätt så att luftbubblor försvinner och nytt syre tillförs. Platta ut eller kavla degen, gör massa gropar med fingrarna och tryck ner oliver och rosmarin. Låt jäsa i ytterligare 20 minuter. Ringla över rikligt med olivolja, salta och grädda i ca 30 minuter. Och till sist.. kanske lite mera olivolja!