Gourmand & Hallbars Awards en given mötesplats för författare, organisationer, förlag och livsmedelsaktörer från världens alla hörn.

Varmt välkommen till Umeå Food Symposium 2023

Den 25-28 maj besöker några av världens ledande kokboksförfattare, fotografer och dryckesexperter Umeå Food Symposium. I år räknar arrangörerna, International Gourmand & Hallbars Awards och Umeå kommun, med ett fördubblat antal internationella gäster från ett 70-tal länder. Som vanligt är temat hållbarhet och mat- och dryckeskultur.

– Det känns fantastiskt att återigen få säga välkommen till Umeå Food Symposium och Gourmand & Hallbars Awards. Under sista veckan i maj kommer konferensen att sätta Umeå i det internationella rampljuset när det kommer till mat och dryck, säger Edouard Cointreau, ordförande och grundare av Gourmand Awards, som också är ordförande i tävlingens internationella jury. Han fortsätter:

– Ett av målen med konferensen är att utveckla hållbar matturism året runt. Hundratals proffs kommer att testa och smaka på maten på restauranger och hotell i Umeå och min förhoppning är att göra staden erkänd som det gastronomiska paradis den är.

Kokböckernas Oscarsgala
Gourmand Awards, som har arrangerats sedan 1995, kallas ofta Oscars för kock- och dryckesböcker. Konferensen är inspirerad av den olympiska andan och kommer att locka nationella och internationella gäster till Umeå under de fyra konferensdagarna. Förutom att utse vinnare i olika tävlingskategorier kommer programmet att erbjuda matupplevelser och ge besökarna ny kunskap inom gastronomi och hållbar matkultur.

Utställningen med de bästa mat- och dryckesböckerna i världen invigs den 24 maj på Umeå stadsbibliotek. Föreläsningar, master classes och presentationer äger rum den 25-28 maj i Umeå Folkets Hus. Den 28 maj är en dag tillägnad svenska matproffs.

Festdelen av konferensen kommer att innehålla Hallbars och Gourmand Awards, i Oscarsstil, där bland annat världens bästa kokböcker utses.

Fri entré till konferensen
Deltagandet är gratis. Genom att anmäla sig och ta emot en namnbricka så får man tillgång till alla evenemang på Folkets Hus.

Två nya trender inom kokböcker har utvecklats under de senaste fem åren: Indigenous Peoples Food Systems och Arctic Food. Därför kommer representanter för urbefolkningar i världen som irokeser från Kanada och mapucher från Chile att möta samer och andra renskötare från Arktis. Alla med ett gemensamt intresse för matkultur.

Även lokal mat är i ropet. Därför kommer mathantverkare från olika delar av Sverige, inte minst från Västerbotten, samlas under konceptet Husmansbord och presentera sina delikatesser för de internationella gästerna.

Njut av det lokala köket
När du besöker Umeå bör du också passa på att njuta av det lokala köket. Restaurangerna har varierande internationella menyer men de flesta av dem, oavsett inriktning, föredrar att använda råvaror från norra Sverige. Ren och älg, röding, sik och löjrom, hjortron, lingon och åkerbär, lokalproducerad ost, rökt fläsk, iscider och så vidare.

– Det känns såklart jättekul att vi återigen får arrangera Umeå Food Symposium och stå värd för en så viktig konferens som Gourmand & Hallbars awards. Utöver utmärkta exempel från mat- och dryckesvärlden knyter konferensen till både miljö- och sociala frågor, vilket är helt i linje med målen och visionerna i Umeå kommun när det gäller hållbarhet, säger Anna Olofsson. marknadschef på Umeå kommun.

Läs mer om konferensen:

Det detaljerade programmet på 36 sidor finns tillgängligt på Visit Umeås webbplats. Den innehåller registreringsformuläret. Evenemanget är kostnadsfritt.

www.visitumea.se/umea-food-symposium

www.hallbars.org

www.cookbookfair.com

Här kan du läsa mer om restaurangutbud, boende och aktiviteter under din vistelse i Umeå:

Äta - mat & dryck i Umeå | Visit Umeå (visitumea.se)

Bo i Umeåregionen | Visit Umeå (visitumea.se)

Mer information:

Edouard Cointreau, ordförande och grundare av Gourmand Awards, som också är ordförande i tävlingens internationella jury (han talar engelska, spanska och franska).
edouard@hallbars.org

Anna Olofsson, lokal arrangör av Umeå Food Symposium och marknadschef, Umeå kommun.
anna.olofsson@umea.se

Pelle Agorelius