Cleanpipe valde Weblink Unified 2.0

Cleanpipe Sverige AB är ett fullserviceföretag inom AVA – avfall – vatten - avlopp. Företaget har öppet 24 timmar per dygn 365 dagar området och då är telefonin minst sagt viktig. Nyligen bytte de sin gamla växel mot en ny modern molnväxel och valet föll på Weblink Unified 2.0.

Sedan många år ansvarar AO Tele & Data AB för driften av Cleanpipes telefoni. En av utmaningarna för telefoniomläggningen var att göra det utan driftstopp då Cleanpipe har dygnet-runt-jour.

– Vi implementerade den nya lösningen över en helg. På fredag morgon porterade vi alla mobiler för att på kvällen koppla över allt. Det rörde sig om 140 användare så vi jobbade på och under söndagen var vi klara, berättar Magnus Olofsson, teknikansvarig på AO Tele & Data.

– Med Weblink Unified 2.0 har vi fått en betydligt mer flexibel telefonilösning som gör att vi hela tiden kan anpassa oss och utveckla vår kundservice, säger Per Eld, VD på Cleanpipe Sverige AB.

– Då de är så många fick vi göra en specialare på gruppnivå så att bara vissa som ingår i grupper har möjlighet att logga in eller ur sig via appen eller softphone, förklarar Magnus Olofsson.

Om telefonilösningen
Typ av växel: Weblink Unified 2.0
Operatör: Weblink IP Phone
Antal anknytningar: 140 st.
Antal mobiler: 140 st.
Avtalslängd: 36 månader.
Fokus i upphandlingen: Flexibilitet och driftsäkerhet.

Cleanpipe Sverige AB
Anette Nilsson

AO Tele & Data AB
Magnus Olofsson

Om Cleanpipe
Cleanpipe startade med en enda slamsugningsbil och har idag ett 60-tal fordon samt ett 100-tal anställda i Göteborg. Huvudkontoret ligger i Äspereds Industriområde i Gunnilse strax norr om Göteborg. Verksamhetsområdet är Västsverige, där de är ledande inom sin bransch. I koncernen ingår också dotterbolaget Cija Tank i Stockholm med ett 40-tal medarbetare.

Cleanpipe åtar sig uppdrag i alla storlekar, från kommuner och storindustrier till privatpersoner och hjälper till med hela kedjan, från förebyggande underhåll och tv-inspektion till rensning och renovering av avloppsrör.

Grundat: 1965
Omsättning: 136 miljoner kr.
Anställda: 110 st.
Affärsområden: Avloppsrensning, högtrycksspolning, slamsugning, torrsugning, sanering, vattenleverans, tv-inspektion samt relining.
Specialitet: Bredden på kunskapen och tillgänglighet dygnet runt 365 dagar om året.
www.cleanpipe.se

• återförsäljare