Nyhet! Ekologisk duo från Antiche Terre - Valpolicella Ripasso & Amarone!

Från Valpolicella och populära kvalitetsproducenten Antiche Terre utökar vi nu portföljen med två ekologiska produkter - Antiche Terre Valpolicella Ripasso Mezzo Monte och Antiche Terre Amarone della Valpolicella Mezzo Monte.

De båda vinerna med ursprung i den anrika regionen Veneto i nordöstra Italien är ekologiska och gjorda med hjälp av områdets traditionella metoder. Druvorna torkas för att få fram den karaktäristiska smaken som är både kraftfull och fyllig, ofta med inslag av packad mörk frukt, russin och choklad. Just ekologisk Valpolicella Ripasso och Amarone finns det väldigt begränsad tillgång av och så är även fallet med dessa viner.

Namn: Antiche Terre Valpolicella Ripasso Mezzo Monte

Pris:119 kr

Var: I Systembolagets beställningssortiment

Antiche Terre's ekologiska Ripasso Mezzo Monte har en fruktig och kryddig doft med inslag av mörka körsbär, fat, choklad och örter. Vinet är smakrikt och kryddigt med intensiva inslag av fat, plommon och örter.

Processen som präglar Ripasso Mezzo Montes smak börjar med att vinet får jäsa och macerera tillsammans med skalresterna i ståltankar vid 25 C i ca 8 dagar. Efter detta, lagras vinet och får jäsa en andra gång tillsammans med skalresterna från Antiche Terre Amarone Mezzo Monte i ca 10 dagar.

Namn: Antiche Terre Amarone della Valpolicella Mezzo Monte

Var: I Systembolagets beställningssortiment

Efter skörden sorterades druvorna och endast de allra de bästa druvorna valdes ut och fick därefter lufttorka i 3-4 månader. På så vis tappade druvorna en stor del av sin vikt och fick en högre koncentration av smak och sockerhalt. Efter avslutad torkning avstjälkades och pressades druvorna försiktigt och fick därefter jäsa långsamt i cirka 15-20 dagar.

Antiche Terre Amarone della Valpolicella Mezzo Monte har en kryddig och generös doft med inslag av mörka körsbär, russin och choklad. Vinet är smakrikt och kryddigt med toner av russin, mörka körsbär, fat, choklad och örter. Eftersmaken är lång och balanserad.

Antiche Terre har på kort tid seglat upp som en av de mest populära kvalitetsproducenterna av Amarone, Ripasso och Appassimento i Sverige. På 25 hektar vingårdar odlas de klassiska Amarone- och Valpolicelladruvorna Corvina, Corvinone och Rondinella i omsorgsfullt skötta vingårdar som är i slutet av processen med att övergå helt till ekologisk odling. Klimatet lämpar sig perfekt för vinodling. Varma somrar som mildras av det maritima inflytandet från Garda-sjön och Adriatiska havet och kalla vintrar, väldränerade jordar och värmande sol. Under hösten 2015 har Antiche Terre byggt ett nytt vineri som drivs helt med modern solcellsteknik för att säkerställa ett så hållbart och miljömedvetet arbetssätt som möjligt.

• valpolicella
  • veneto