Forskning visar att gravida rör sig mindre än rekommendationerna

Forskning visar att gravida rör sig mindre än rekommendationerna

Gravida kvinnor i Västerbotten är mindre fysiskt aktiva än vad som rekommenderas under graviditeten. Detta ökar risken för sämre hälsa och akuta kejsarsnitt. Detta visar den pågående forskningsstudien NorthPop – för friska och välmående barn. Det digitala hälsoföretaget Yogobe skapar förutsättningar för en aktiv graviditet för alla.

Låg fysisk aktivitet kan leda till ohälsa och komplikationer
I Västerbotten pågår just nu forskningsstudien NorthPop, vars syfte är att undersöka risk- och friskfaktorer för vanliga sjukdomar hos barn. Projektet genomförs av forskare vid Umeå Universitet och personal vid Region Västerbotten. Samtliga blivande föräldrar i Västerbotten inbjuds att delta i studien.

Inom studien har man sedan 2016 följt 5000 gravida kvinnor i Västerbottens län, där nästan hälften gick upp mer i vikt och var mindre fysiskt aktiva under graviditeten än vad som rekommenderas enligt internationella hälsorekommendationer. Bara drygt var fjärde kvinna visade sig ha en fysisk aktivitetsnivå som rekommenderas för en bra hälsa. Det i sin tur ökar risken för ohälsa och akuta kejsarsnitt.

– Detta är ett viktigt fynd eftersom det visar att det finns möjlighet att förbättra hälsan hos gravida kvinnor och deras barn i Västerbotten, säger Lina Meander vid Institutionen för klinisk vetenskap och första författare till studien.

Bättre hälsa med träning och rörelse under graviditeten
I studien har man kunnat se en koppling mellan stillasittande och sämre hälsa under graviditeten. De kvinnor som var mer fysiskt aktiva hade mindre viktuppgång under graviditeten och allmänt bättre hälsa med minskad risk för akuta kejsarsnitt.

Totalt kommer 10 000 gravida kvinnor i Västerbottens län att ingå. Kvinnorna, deras partners och deras barn kommer att följas tills barnen är i skolåldern. NorthPop förväntas generera en stor mängd forskningsresultat under de kommande decennierna.

Målet med forskningsprojektet är friska och välmående barn. De senaste decennierna har astma, allergier, övervikt, karies och beteendeproblem ökat bland barn och unga. Det vi vet är att den framtida hälsan grundläggs i ett tidigt skede i livet, och det saknas fortfarande viktiga pusselbitar i kunskapen om hur arv och miljö samspelar under graviditet och barndom. För att förstå hur tidiga riskfaktorer påverkar hälsan senare i livet följs barnen under hela uppväxten.

Yogobe skapar förutsättningar för en aktiv graviditet
Yogobe strävar efter att kunna möta hela människan genom hela livet och erbjuder videor, program och kurser för både gravida och nyblivna mammor. Genom digital vägledning kan kvinnor, oavsett var de bor, få tillgång till enkelt och lättillgängligt stöd för att kunna hålla sig aktiva under graviditeten men också för att hitta stöd och vägledning i sin träning som nybliven mamma.

Yogobe samarbetar med flera ledande profiler inom området gravid och nyblivna mammor. Bland annat samarbetar Yogobe tillsammans med Katarina Woxnerud som är grundare av konceptet “MammaMage”, och tillsammans har de tagit fram ett digitalt program MammaMage Total Core som hjälper nyblivna mammor att stärka kroppen på ett säkert sätt efter graviditeten.

- Du och din bebis har mycket att vinna på om du fortsätter motionera under graviditeten efter egen förmåga, eller kommer igång om det är ett tag sedan du var aktiv. Du kan fortsätta känna dig stark, du upptäcker snabbare de förändringar som sker i kroppen med exempelvis en förändrad tyngdpunkt vilket hjälper dig att kompensera och hitta en ny balans när graviditeten fortskrider. Du minskar risken att få ont i ryggen och/eller bäckenet under graviditeten liksom efter förlossningen, och du återhämtar dig snabbare efter förlossningen. Blodcirkulationen håller igång vilket minskar risken för svullna ben, och risken att gå upp i vikt okontrollerat liksom att drabbas av graviditetsdiabetes sänks. Även din bebis mår bra av anpassad träning, och det verkar som att bebisen hos en mamma som tränar inte blir lika stressat av själva förlossningen. Så fortsätt belasta kroppen, motionera och rör dig. Upptäck hur du arbetar med bäckenbotten och magstödet liksom hur du slappnar av här. Styrketräna musklerna – och samtidigt, tillåt dig att vara gravid och vila de dagar och tider som behövs, säger Katarina Woxnerud.

För mer information, kontakta gärna:
Agnes Ekesiöö, Partneransvarig, agnes@yogobe.com

Yogobe främjar fysisk, mental och social hälsa genom att tillhandahålla digitala tjänster inom yoga och e-hälsa. Yogobe erbjuder stöd och vägledning i form av video streaming och e-kurser inom allt från träning och prevention till rehabilitering. Yogobe har idag över 165 000 medlemmar, utsågs 2017 till Årets hälsoföretag i Sverige och har många av Nordens främsta yogalärare, träningsinstruktörer och experter inom hälsa kopplade till sig.