Så ser svenskarna på yogis och gymmare: ​Harmoniska och flummiga eller fåfänga och macho

Är du harmonisk, balanserad och hälsosam, kanske till och med lite flummig? Då tillhör du nog de 15 procenten som regelbundet utövar yoga. Är du istället målinriktad, fåfäng och macho är du antagligen en flitig gäst på gymmet. Det avslöjar den digitala träningstjänsten Yogobes nya undersökning där man kartlagt svenska träningstyper.

Yogobe erbjuder yoga, träning och avslappning genom videovägledning tillsammans med några av Nordens främsta yogalärare och träningsinstruktörer. För att ta reda på hur svenskar ser på träning och hållbar hälsa har Yogobe genomfört en ny Sifo-undersökning.

Resultatet visar att var femte svensk utövar yoga, meditation eller mindfulness varje år och att 15 procent av befolkningen gör det regelbundet. Det är dessutom stora skillnader mellan kvinnor och män. Bland kvinnorna svarar hela 24 procent att de gör det minst en gång varje månad, motsvarande siffra bland männen är endast sju procent.

Hur uppfattas då en person som yogar? Enligt svenskarna är orden harmonisk, balanserad och hälsosam allra vanligast för att beskriva en yogautövare, men även smidig och flummig hamnar i topp. Tränar man på gym uppfattas man istället som hälsosam, målinriktad och fåfäng. Många ser även de som tränar på gym som macho och ytliga.

– Det finns många myter och stereotyper om både gymmare och yogautövare. Bara för att yoga ökar smidighet och stillar sinnet behöver det inte utesluta att det även ger kroppen styrka och stabilitet. I slutändan handlar träning överlag om att skapa en hälsosam livsstil där hållbar hälsa står i centrum, säger Peter Munteanu, VD och grundare av Yogobe.

Topp 5 – Så uppfattas yogautövare

1. Harmonisk 36 %

2. Hälsosam34 %

3. Balanserad 31 %

4. Smidig 28 %

5. Flummig 19 %

Topp 5 – Så uppfattas gymmare

1. Hälsosam55 %

2. Målinriktad45 %

3. Fåfäng 22 %

4. Macho 14 %

5. Ytlig11 %

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd i november 2015 av undersökningsföretaget Sifo på uppdrag av Yogobe. Antalet svarande är 1 000 personer och resultatet är riksrepresentativt och statistiskt säkerställt.

För mer information och fler bilder kontakta:

Camilla Bengtsson
Operations & Marketing Manager