9 000 kävijää vuoden Lakritsi- & Salmiakkifestivaaleilla

”Tämän vuoden erittäin suuri kiinnostus Lakritsi- & Salmiakkifestivaaleihin johti taas kävijäennätykseen, ja vaikka olimme laajentaneet tiloja 50%:lla se ei riittänyt. Ensi vuonna muutamme uusiin ja isompiin tiloihin”, kertoo festivaalinjärjestäjä Tuija Räsänen. Tämän vuoden uutuus oli Lakukakun koristelukilpailu 2017, jonka voitti Jaana Koivuranta-Härkönen.

Tänä vuonna 9 000 kävijää vieraili Lakritsi- & Salmiakkifestivaaleilla, mikä on jälleen uusi kävijäennätys. Vuonna 2016 kävijöitä festivaaleilla oli 6 300, mikä oli kaksinkertaisesti enemmän vuoteen 2015 verrattuna. Siksi festivaalin tilaa lisättiin 50%:lla tämän vuoden festivaaleille Wanhaan Satamaan. ”Se ei kuitenkaan riittänyt, joten ensi vuonna muutamme isompiin tiloihin”, kertoo festivaalin järjestäjä Tuija Räsänen.

Vuoden kakkukoristelukilpailun, Lakukakku koristelukilpailu 2017, voittaja oli Jaana Koivuranta-Härkönen kakullaan My darker side. Kilpailutuomareiden valittua finalistit, oli festivaalikävijöiden vuoro valita voittaja yleisöäänestyksellä.

”Oli jännittävää nähdä uusia tuotteita ja oli myös kiva että pääsponsorimme Fazer oli tuonut festivaaleille uuden ekstra tulisen Turkin Pippurin, joka tulee kauppoihin vasta tammikuussa 2018”, kertoo Tuija Räsänen.

Suosittua tämän vuoden festivaaleilla oli myös lakritsihieronta ja mahdollisuus päästä itse tekemään jotain lakritsista. Muutama esimerkki näistä työpajoista olivat lakritsitaide, kuppikakut sekä lakritsin valmistus. Myös festivaaleja varten kirjoitettu kappale ”Kesäheila”, sai paljon huomiota ja on nyt yksi kuunnelluimmista kappaleista Spotifyn Suomen –listalla. Presidenttiehdokas Pekka Haavisto vieraili myös festivaaleilla ja kertoi intohimostaan salmiakkiin.

Nyt festivaalijärjestäjät valmistautuvat ensi vuoden festivaaleihin. Seuraavaksi vuorossa on Tukholman Lakritsfestivaalien 10-vuotisjuhlat 14-15 huhtikuuta, ja tämän jälkeen Lakritsi- & Salmiakkifestivaalien 5-vuotisjuhlat Helsingissä syksyllä 2018.

Tukholmassa ja Helsingissä vuosittain järjestettävien Lakritsi- & Salmiakkifestivaalien tavoitteena on levittää lakritsin ilosanomaa, luoda yhteisöllisyyttä ja jakaa tietoa. .

Tapahtuman organisoi Tuija Räsänen, Lakrits Sverige AB.