Semmelknödel - tradisjonsmat i Bayern og kanskje fra nå av også hjemme hos deg

Pressemelding   •   apr 04, 2018 10:34 CEST

Semmelknödelsuppe © DZT e.V. F: Franz Walter

Dette er tradisjonsmat i Bayern. Bollene lages av rundstykker som er minst ett døgn gamle. De må bløtlegges i melk. En annen viktig ingrediens er persille, den gir retten friskhet. Fins det noe som smaker lekrere enn nye urter om våren?

Semmelknödel spises enten i kraft som suppe, til kjøttretter som Schweinebraten (svinestek) eller med kremete kantareller om høsten. På et blunk slår den bayerske gemyttligheten til – og forresten, Biergärten (ølhage)-sesongen, er offisielt startet. Her finner du en liste over ølhager i Bayern (og i andre delstater).

I tilfelle du ikke skal til Bayern med det første, får du oppskrift på hvordan du kan lage Semmelknödel selv:

Ingredienser:

6 rundstykker, minst ett døgn gamle

3 ss – eller mer – hakket persille

10 g smør

1 finhakket løk

2,5 dl melk

3 egg

salt og pepper

evt. Griljermel

Slik gjør du:

• Skjær rundstykkene i små terninger.
  • Stek løken og persillen lett i smøret. Løken skal ikke bli brun.
  • Kok opp melken og hell den over rundstykkene.
  • La rundstykkene svelle i ca. 10 minutter.
  • Bland rundstykkene med løk/persille-blandingen og eggene.
  • Hvis deigen er for myk, tilsett litt griljermel. Ikke bruk vanlig mel!!!
  • Lag tennisball-store boller – med fuktige hender!
  • La bollene trekke ca. 20 minutter i sydende (ikke kokende) saltvann, eller i buljong, til de flyter opp.

Til Semmelknödel passer selvfølgelig best bayersk øl. Vel bekomme!

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/no/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.