Four tet, Dewalta och Floating Points adderas till Into the Valleys line-up

Många har redan kommenterat Into the Valleys line-up och utrop som "wow" och "stört jävla bra" har kunnat ses på festivalens Facebooksida. 24 artister är avslöjade och sammanlagt 40 artister ska det vara som förvandlar Dahallas majestätiska kalkstensbrott till ett röjigt dansgolv omringat av gröna skogar.

Förutom Aril Brikha, Axel Boman, Âme, Baba Stiltz, Bella Sarris, Carl Craig, Dana Bergquist, Dixon, Eli Verveine, Genius of time, Haidl & Lindstrøm, Ida Engberg, Jessie Granqvist, John Talabot, Kim Ann Foxman, Kornél Kovács, Linny Hex, Motor City Drum Ensemble, Mount Kimbie, Nadja Chatti, Recondite, Sonja Moonear, Tale of Us och Vaal gästar även Four tet, Dewalta och Floating Points Into the Valley.

Kieran Hebden, mer känd som Four tet, är verkligen att jämföra med Jamie xx, Daphni och Nicolas Jaar. Four tet är en brittisk musiker som började sin karriär i bandet Fridge redan som 15-åring. Han kom några år senare att fortsätta sin musikaliska karriär, men då som soloartist. Hans sound innehåller element av hip hop, electronica, techno, jazz, grime och folkmusik, där hans senaste musik är mer inspirerad av house. Four tet har även gjord en rad remixer av, bland många andra, Aphex Twin, The xx och Beth Orton.

Dewalta heter egentligen David Koch och kommer ursprungligen från södra Tyskland. Hans uppväxt i en stor familj har kantats av teater, litteratur och musik. Redan som 7-åring började han spela valthorn och när han hunnit fylla 13 år var han helt insatt i jazzmusiken. I senare ålder flyttade han till Berlin för att utveckla sin musikaliska talang på Hans Eissler Music College. Där fick han inte bara beröra jazz och pop, utan andra genrer som funk och latin. Efter mycket experimentering med olika ljud, komposition och egna produktioner kom han snart in på den elektroniska scenen. Vid 2007 släppte han sitt första elektroniska album och detta på sitt egna skivbolag Meander. Sedan dess har han tagit allt större plats på Berlins techno- och housescen.

Numera bosatt i London, men ursprungligen från Manchester, är den 24-årige producenten Sam Shepherd, även kallad Floating Points. Efter debuten i början av år 2009 har han snabbt kommit att bli en av de mest respekterade artisterna inom modern musik. Floating Points har lika stor respekt i DJ-världen som i produktionssammanhang och låtskrivning. Genom DJ-spelningar influerade av house, techno, soul och disco har han vunnit publikens hjärtan och har därmed blivit rankad som en världens mest imponerande DJ:s just nu.

Segrén Hedlund är väldigt glada över att kunna addera Four tet, Dewalta och Floating Points till den redan hypeade line-upen.