TCO stöder Finansförbundets strejk

Styrelsen för TCO gjorde idag, måndag den 10 november, ett uttalande där de stöder Finansförbundets strejk på Svea Exchange. I uttalandet säger de att teckna kollektivavtal med sin arbetsgivare är viktigt för att upprätthålla bra villkor i arbetslivet i stort.

”Kollektivavtal är inget extremt i Sverige utan är en viktig del i den svenska modellen och något som 90 procent av de anställda i Sverige har på sina arbetsplatser. Alltifrån lärare, sjuksköterskor, poliser, till läkare, metallarbetare och bankanställda.” skriver TCO styrelsen vidare i sitt uttalande som avslutas med uppmaningen:

” Vi uppmanar nu alla att ge stöd till de unga anställda vid Svea Exchange. I ett större perspektiv handlar detta om den svenska modellen på arbetsmarknaden, där fack och arbetsgivare gör upp om villkoren. Det har varit en win-win situation i stort, både för anställda, arbetsgivare och samhället. ”

Fakta TCO

TCO är en centralorganisation för 14 fackförbund som tillsammans har nästan 1,3 miljoner medlemmar. TCO-förbundens medlemmar arbetar till exempel som ingenjörer, lärare, poliser, ekonomer, sjuksköterskor och inom kommuner, statliga myndigheter, banker och försäkringsbolag.