En essens av skogens vilt – färsk consommé på hjort vann Matverk Närke 2018

Boo Vilts färska viltconsommé under varumärket ”Bra buljong” vann Matverk Närke 2018. Skaparna bakom vinnarbuljongen är Sandra Hamilton, Boo Vilt och Joe Devine, Boo Natur. Idéen till buljongen föddes under ett älgpass då Sandra Hamilton satt med sin svägerska på ett älgpass och pratade om internationella trender. Nu kommer viltbuljongen att tävla i riksfinalen Matverk 2018. Det är en toppenprodukt, tycker Sandra Hamilton.

Sex olika lokala producenter tävlade om en plats i riksfinalen Matverk 2018. Produkterna hade tagits fram av lokala råvaror och bland årets bidrag fanns allt från inlagd kålrot till äppelpajsglass.

– Det är fantastiskt att se vilka kreativa bidrag vi fått in. Glass gjord av fårmjölk, bröd smaksatt med Aroniarussin, Kimchi gjord på kålrot, en mozarella, pinnglass och en buljong som lätt blir till en värmande och god soppa, säger Åsa Lindin, Länsstyrelsen i Örebro län.

Boo Vilts ”Bra buljong”, en färsk viltconsommé tog hem segern och går därmed vidare till riksfinalen nästa år.

– Alla bidrag var genomtänkta och väldigt goda. Vinnaren blev en buljong gjort på hjort från Hjortkvarn. Den kan dessutom kombineras med en liten påse med grönsaker och torkat kött som gör detta till en riktigt god och matig soppa. En svensk buljong utan konstigheter, säger säger Åsa Lindin.

– Viltbuljong är något vi själva använder varje dag och vi saknade en färsk buljong. Man kan hälla den i sin vanliga kötfärssås eller som en god enkel rätt i sig själv, säger Sandra Hamilton från Boo Vilt.

– Min svägerska och jag satt och pratade på ett älgpass. Hon berättade om att färsk buljong är en stor trend internationellt. "Där har vi det”, tänkte jag och pratade direkt med Joe (Joe Devino, Boo Natur red anm) när jag kom hem. Det är en toppenprodukt, säger Sandra Hamilton.

Juryn bestod av lokala matkännare som bedömde produkterna utifrån såväl gastronomisk upplevelse som marknadspotential. I juryn ingick bland annat representanter från Restauranghögskolan i Grythyttan och Katrinelunds gästgiveri.

Juryns motivering

Första placering fick Boo vilt Bra buljong - viltconsommé.

Utan tillsatser och med respekt för miljö och smaker, har man fångat essensen av skogens vilt. Med en fräsch etikett uppbackat av genuint kunnande och stora ambitioner hos ett företag som känns etablerat, siktar man mot stjärnorna.

Råvaruproducent: Sandra Hamilton. Förädlare: Joseph Devine. Kommunikatör: Caroline Silferling.

Övriga placering samt motivering Matverk Närke 2018:

2: Tre Sjöars Musarella

Färskt och gott, trots att det inte smakar nåt. Hur är det möjligt? Jo, när traditioner importeras istället för produkter, kan det bli såhär bra. En fantastisk konsistens, som går att smaksätta och variera i det oändliga. Från ett företag som tänkt till och redan är på banan.

Råvaruproducent: Johan och Birgitta Linderke, Förädlare: Maria Evaldsson

3: Äppelpajglass

Höga smaker, gamla traditioner, en tanke om välbefinnande och onödiga sockerkickar. En klassisk kombination, sammanfogad i en smakexplosion. Livet på en pinne!

Råvaruproducent/Förädlare: Sarah Sundin, Deli Paletas

Jurymedlemmar:

Malin Green, Grythyttans Restauranghögskola, Örebro Universitet lärare i gastronomi

Arne Holmberg Radiovirtuos och matintresserad surdegsbagare.

Roger Hjälm, Katrinelund, Krögare av klass.

Uta Riedel, Sikfors herrgård Gästgivare

Emil Nordlander, ALMIAffärsrådgivare

Gudrun Haglund Eriksson LRFs regionstyrelse, lammproducent.

Markus Femling, sortimentsansvarig för lokalt och närproducerat, Menigo.

Martin Matteusson Ica-handlare.

Anna-Karin Landin, Matkonsult, Hushållningssällskapet.

Jesper Nordlander, Lekebergs Sparbank

Tävlingen Matverk

Matverk är Sveriges största produktutvecklingstävling där utmaningen är att ta fram en ny produkt som kan lanseras på marknaden. Varje landskap utser bidrag till riksfinalen som hålls i Nyköping. Närkes deltävling arrangeras av Länsstyrelsen i Örebro län och tävlingen på riksnivå arrangeras av Gastronomiska samtal. Tävlingen arrangeras som ett led i att öka förståelsen för hur centralt vårt ätande är för en hållbar utveckling, lokalt och globalt.ya lokala matprodukter

Handläggare