Gisèle Vienne & Editions Mego öppnar vårsäsongen på MDT

Den franco-ungerska konstnären, koreografen och regissören Gisèle Vienne presenterades senast av MDT förra året med Jerk, the radioplay tillsammans med ljudkonstnären Peter Rehberg. Det här året återkommer Vienne med en sällsynt spelning av det numera klassika verket I apologize från 2004. En favorit hos Danjel Andersson, teaterchef på MDT, som bjöd in detta verk för tio år sen till scenkonstfestivalen Perfect Performance. Med text av Dennis Cooper och livemusik av Peter Rehberg undersöker I apologize känslor sprugna ur den intrikata länken mellan erotik, död, och den obehagliga stillsamheten hos dockor och marionetter.

Kvällen delas med ett musikaliskt program sammansatt av Peter Rehberg för firandet av hans skivbolag Editions Megos 20-års jubileum. Precis som Jerk, the radioplay presenteras detta i samarbete med ljudkonstscenen Audiorama. Kvällen består av fyra ljudakter som alla representeras av Editions Mego: Klara Lewis, HOX, Ilpo Väisänen och COH.

Vårsäsongen på 2016 inleds, efter denna rivstart, med två urpremiärer producerade av MDT: Nadja Hjortons Medea – it's a classic och Stina Nybergs Shapes of states. Båda koreografer har turnérat flitigt i Europa de senaste åren, och nu är det dags att presentera nya verk. Säsongen är helt klart fullspäckad. Vi kommer presentera gästspel bland annat av norska Mette Edvardsen, isländska Margret Sara Gudjónsdóttir och portugisiska Marlene Monteiro Freitas. Björn Säfsten kommer igen med sin föreställning Idiots och Quarto följer upp sitt arbete med det evighetslånga repet i nya föreställningen Knot Body. Argentinska Cecilia Lisa Eliceche ger sig föreställningen Unison hän i ett av samtidsdansens mest älskade och hatade grej, nämligen: när flera personer samtidigt gör samma rörelser. Norska Ingri Fiksdal avslutar säsongen med det supersensoriska verket Cosmic Body.
Varmt välkomna till våren på MDT!

Läs mer om I apologize och Editions Mego:

Pressbilder I apologize:

Pressbilder Editions Mego:

Hela vårprogrammet kan ni läsa mer om på vår hemsida: http://mdtsthlm.se

För mer information och bokning av pressbiljetter kontakta:
Tove Dahlblom
tove@mdtsthlm.se

www.mdtsthlm.se

MDT är en internationell samproduktionsplattform och en ledande scen för samtida koreografi och performance. MDT har sedan 1986 presenterat och samarbetat med internationella och svenska konstnärer.