Stina Nyberg Shapes of States 30 mars – 2 april

Vi sitter just nu på första raden i ett stort fyrkantigt rum med svarta ytor lämpat för diverse uppträdanden. I mitten av rummet hänger ett vitt draperi med långa streck målade på sig. Draperiet svajar långsamt och drömskt, som om det blåste lite på scenen. Det vilar ett mjukt ljus över golvet och över de första tre raderna. De som sitter längst bak undrar ibland vad jag som sitter längst fram pratar om. Jag är här för att tolka en dansföreställning för er, en berättelse om det som syns på scenen men även en historia i sig självt.

Shapes of States spårar kroppens politiska historieskrivning genom att koppla samman 1920-talets folkhälsoideal med dagens träningsideal. Vad gör det dagliga kroppsformandet - i arbete, motion och vardag – för våra idéer om den friska samhällskroppen? Med stöd i Meyerholds biomekanik utvecklar dansarna i Shapes of States ett rörelsespråk långt ifrån idéer om naturligt beteende. I en serie danser berättas istället en uppbruten historia om vår tilltro till köttets disciplinering.

Föreställningen kommer att syntolkas för att erbjuda flera perspektiv på hur vi kan förstå dansens former och innehåll.

Stina Nyberg är en statsunderstödd koreograf som arbetar såväl i Sverige som internationellt. Hon är utbildad som dansare på Balettakademien samt på masterutbildningen i koreografi på DOCH i Stockholm. Hennes arbete utgår alltid från en feministisk syn på kroppen: på dess sociala, biologiska och politiska konstruktion och förmåga att röra på sig. Hon väljer ofta att arbeta i samarbete med andra, bl.a. som del av gruppen Samlingen, och betraktar sättet att arbeta på som del av det konstnärliga arbetet. Hon har tidigare bl.a. koreograferat föreställningen Splendour, bandet The Knifes show Shaking the Habitual och Tones & Bones för Cullbergbaletten.

Koreografi: Stina Nyberg

Medverkande: Andrea Svensson, Sandra Lolax, Sindri Runudde och Stina Nyberg

Scenografi: Tove Edlund Dreiman

Kostym: Tove Edlund Dreiman och Sandra Leandersson

Ljusdesign: Josefin Hinders

Producent: Sara Bergsmark

Produktion: MDT, Inkonst, Norrlandsoperan och wpZimmer

Med stöd av: Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Stockholms läns landsting och Stockholms stad

Produktionen är en del av EU-projektet [DNA] Departures and Arrivals, vilket är samfinansierat av Europeiska Kommissionen genom programmet Kreativa Europa.

Premiär 30 mars kl. 20.00. Spelar också 1 och 2 april kl. 20.00.

Läs mer om “Shapes of States”: www.mdtsthlm.se

Pressbilder för “Shapes of States”: www.mynewsdesk.com

För mer information och bokning av pressbiljetter kontakta:

Sara Bergsmark

sara@mdtsthlm.se

Tel. 073-928 74 67

MDT är en internationell samproduktionsplattform och en ledande scen för samtida koreografi och performance. MDT har sedan 1986 presenterat och samarbetat med internationella och svenska konstnärer.

• mdt
  • mdtsthlm
  • dans
  • koreografi
  • scen
  • stina nyberg
  • shapes of states
  • syntolkning

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på Kulturhuset vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.