Nyhet -

Layher Site Seeing: Klosterkyrka från 1100-talet renoveras med hjälp av Allround

Vad som hände här är omskakande för Swabierna, Klostret Maulbronn är inte bara den plats där den berömda rätten ”Maultasche” (pastaknytten fyllda med antingen kött eller ost och som serveras som en soppa) påstås ha uppfunnits utan också det första kulturmonumentet i den tyska förbundsstaten Baden – Wurttemberg som togs upp på UNESCOS världsarvslista.

När klostret skulle renoveras och andra åtgärder för bevaring så skapade Layhers Allroundsystem optimala förutsättningar för ställningsentreprenören att utföra ett vackert arbete. För rengöring av tak, den känsliga fasaden samt interiören monterades genomtänkta lösningar runt hela byggnaden. För att undvika att belasta det känsliga taket och takstolarna som är från 1172 hängde man byggnadsställningen på glidbalkar som stöttades av en Allroundställning som byggdes runt om. Även i valvet inuti kyrkan byggdes det flexibla Allroundsystemet.

Den 18 meter höga konstruktionen bestående av Allround komponenter burna på fackverksbalkar monterades som terrasser runt om  hela fasaden, allt för att ge ”all round” åtkomst.

Layher Allround. Snabb och skruvlösmonteringsteknologi.

Allroundkransen tillåter 8 knutpunkteri ett plan med fritt valbara vinklar.

• krans- och kilkoppling