Expertpanelen: "Vi bör inte endast stirra oss blinda på följarantal"

Expertpanelen: "Vi bör inte endast stirra oss blinda på följarantal"

Har lokaljournalistikens räddning kommit, vad har Sepp Blatters avgång skapat för insikter och vem bryr sig om antalet följare på Twitter? Det är några av frågorna som panelen i Digitala Surret försöker ge svar på.

Panelen består av Beata Wickbom, Senior Web Strategist och grundare av HejDigitalt, Maria Fabricius, kreativ chef på Mindmakers PR och Jonathan Bean, Chief Marketing & Growth Officer på Mynewsdesk.

Här är veckans frågor:

1. Vilken är veckans viktigaste digitala händelse?

2. Senaste tiden har tävlingen "Vem kan få en miljon följare på twitter snabbast" varit en snackis. Både Barack Obama och Caitlyn Jenner har de senaste veckorna klarat det på några timmar. Det kan kännas frestande för kommunikatörer att prata i termer av antal följare på sociala medier men hur viktig mätpunkt är egentligen antal följare?

Maria Fabricius

1. Vilken är veckans viktigaste digitala händelse?

"I särklass med Niklas" - lokalmediers nya talkshow tillsammans med Niklas Källner.

I måndags hade Skavlans folkkära sidekick premiär för sin nya talkshow. Det nya programmet kommer att sändas på lokalmediers sajter med ett avsnitt på 45 minuter. Programmet är snyggt producerat av Monkberry och i det första avsnittet gästas programmet av Rickard Söderberg, Ebba von Sydow och Filip Hammar.

Bakom satsningen ligger Flow Network och produktionen innebär en milstople för lokalmediers språng mot en digital era. Det skapar en möjlighet för lokalmedier att ta en större plats i medielandskapet och till och med förändra hur vi konsumerar media. Helt plötsligt kan lokaltidningarna konkurrera med tv-kanalerna om vår uppmärksamhet och erbjuda mycket mer än ortens nyheter. I dag besöker ca 6 miljoner lokala mediers sajter, men i snitt stannar de bara fyra minuter i veckan.

Webb-TV är inget nytt för lokala redaktioner. Men ett brett folkligt program som ”I särklass med Niklas” gör att lokalmedia kan attrahera en ny publik, locka nya annonsörer och bredda sitt utbud. De blir en mer självklar källa för både underhållning och nyheter.

Lokalmedias satsning på digitalt är nödvändigt för att hänga med i våra snabbt förändrade medievanor. Dagbladet och Folket är bara två exempel som fått lägga ner sina redaktioner den senaste tiden.

Det ska bli otroligt spännande att följa både programmet och lokalmedias satsning på digitalt. Möjligtvis dröjer det inte länge förrän vi bänkar oss framför corren.se och kollar på vårt favoritprogram och klickar runt bland ”Hallå där”-artiklar i pausen.

2. Hur viktig mätpunkt är egentligen antal följare?

Det är inget fel med att bygga upp egna starka kanaler. En växande följarskara innebär en växande nyfikenhet kring ditt företag. Däremot bör mer fokus läggas på att utvärdera hur dina följare interagerar med dig. Att ha många följare är en sak, men hur vårdar vi relationen till våra följare och hur tillför vi ett värde med vår existens i olika sociala medier? Träffsäkert och relevant innehåll kommer göra att våra följare stannar kvar.

Hela poängen med Twitter är att diskutera, skapa kontakter och driva frågeställningar som på vilket nätverksmingel som helst. Ett Twitterkonto med många följare utan relevant innehåll stärker varken varumärket eller bygger relationer – och många av dem lär inte bli långvariga. Framgångsrika twittrare har en levande dialog med sina följare, får igång samtal i kommentarsfält och sprider budskap vidare genom retweets.

Att ha 1000 mycket engagerade följare på Twitter än 10 000 passiva följare kan vara minst lika intressant om ditt budskap når rakt in till rätt målgrupp.

Oavsett vilken kanal vi pratar om bör vi inte stirra oss blinda på följarantal. Engagemanget bland följare är minst lika viktigt att kolla på. Utvärdera kontinuerligt vilken respons dina inlägg får, vilka som delas, kommenteras och gillas mest. Lär känna vad dina följare uppskattar och vad som inte verkar relevant. Slipa ditt innehåll därefter.

Beata Wickbom

1. Vilken är veckans viktigaste digitala händelse?

Varje vecka när vi i panelen får denna fråga brukar jag fundera på vilket event eller händelse jag har följt med störst intresse på Twitter. Denna vecka var det World News Media Congress #wnc15 som gick av stapeln i Washington DC med mediefolk och journalister från 70 länder.

Program: 67th World News Media Congress

Temat var digital transformation och digitala möjligheter, (inklusive den obligatoriska panelen om användarbeteendet hos "Millennials" utan någon under 40 år på scen...). Arthur Sulzberger, ansvarig utgivare för New York Times, beskrev vad som hänt sedan mediehusets interna förändringsagenda "The New York Times Innovation Report" läckte ut förra våren. Läckan blev ett sorts tursamt exempel på öppen innovation som ökade det interna förändringstempot och som skapat ett nytt ekosystem av innovation runt NYT. Rapporten har också blivit ett sorts recept på digital transformation som många andra mediehus i världen inspirerats av.

Mashable: The Full New York Times Innovation Report

Ett fantastiskt exempel på innovativ affärsutveckling är att The Washington Post nu släpper sitt datacentrerade CMS till konkurrenter. "Throughout all of these tools we build, analytics is front and center and we embed contextual metrics throughout our platform and tools. Data-driven decisions are a big part of what we do at The Post, and we think others have the same need", säger deras CIO Shailesh Prakash (med bakgrund från e-handel och Microsoft).

Shailesh Prakash: Why The Post is offering software to other news publishers

2. Hur viktig mätpunkt är egentligen antal följare?

Det som verkligt är viktigt är engagemang: att era fans eller kunder kommenterar, frågar, delar innehåll, besöker ofta, rekommenderar, köper produkter eller tjänster, prenumererar på nyhetsbrev eller på annat sätt visar att de älskar er, era produkter och medarbetare.

En relevant mätpunkt är den som ger er insikter i om kundernas engagemang. Ett mått som "antal följare" har betydelse eftersom det kan förbättra spridning, men det måste kombineras med mått på engagemang. Kvalitet är viktigare än kvantitet. Mätpunkter kan vara allt från "klickar på länken i Tweeten", "printar ut en manual från vår webbsida", "laddar upp bilder i ett forum" till "kommenterar på Facebook". Det finns inte ett svar utan det beror på er verksamhet och vilket syfte er webbnärvaro har.

Att stort antal följare (och att siffran stadigt ökar) kan absolut vara ett snabbt mått på att det innehåll ni skapar är relevant och attraktivt. Jag kan bli misstänksam om ett stort känt företag bara har 2,000 followers på Instagram t ex. då har de inte jobbat med sin spridningsstrategi.

Ju fler följare, desto större risk att innehållet inte är relevant för alla. Då kan det vara värt att starta nya konton med mer nischat innehåll, som ICA gjort med ICA Student.

Jonathan Bean

1. Vilken är veckans viktigaste digitala händelse?

My digital happening of the week has to be the reaction to the resignation of Sepp Blatter as FIFA president. In the immediate aftermath of the annoucement the spike in Twitter traffic was quite incredible, with over 2 million tweets being posted from all around the globe.

I guess its not surprising when you combine a subject of great passion for many people all over the world with a news story which has been dominating the headlines globally for over a week. But for me it is the story itself, how it is told and by whom which is the interesting thing.

Whilst many of us turn to traditional media to make some sense of the noise out there generated by those 2 million+ tweets that very action on social media becomes the centre of the story and provides much of the content with mainstream media's reporting of an event.

This is nothing new but is once again a demonstration of how social media has democratised media. Some argue that journalism's best days are behind it. I say that the media's role as an editor of all this noise has never been more important or exciting.

2. Hur viktig mätpunkt är egentligen antal följare?

Oh numbers... numbers – are we still there. I hope not. Whenever anyone expresses concern about their lack of fans or followers on social media I refer them to Dunbar's number. The anthropologist who developed a theory around the cognitive limit to the number of people with whom one can maintain stable social relationships and that number is 150.

In the days where social media is now a pay to play channel for most brands/marketers people are fooling themselves if they think that generating a huge social media follow should be an aim in itself.

My best advice is to look to the people that are closest to you – your employees, your customers, you partners/suppliers. Start with engaging them and if you are good company with a good product they will act as your advocates in social. Don't stress over numbers. Individually focus on that 150 number and the network power of that 150. As a company or brand focus on the power of the people closet to you and look to build your own subscription audience.

Remember your audience on social media is purely rented and access to that audience can be turned of at any time by Facebook, Twitter etc. Develop a rent to own strategy and bring those people closer to you with traditional channels like email... it may seem old school but its still the most effective communications channel (apart from face2face) available to us.