Fiske som livets mening, jakt och vildmark på årets Stora Nolia

För den fritidsintresserade finns mycket att upptäcka på Stora Nolia. Där finns företag med produkter och tjänster inom fritid och vildmarksliv, jakt och fiske.
Dessutom blir det fiskesnack med Fiskekompisen om djuphavsfiske i inlandet och skrämmande skygga fjällfiskar.
djuphavsfiske, säger Johan Malm på Fiskekompisen som håller fiskesnack tillsammans med kollegan Fredrik Löwgren.

Den intresserade hittar bland annat vapenskåp, fritidskläder, fiskedrag och flytkläder på årets Stora Nolia. Men det finns även en hel del för den jaktintresserade med allt från kläder till utrustning.

– VI har bland annat med oss ryggsäckar för jägare. Quick rifle release är namnet på vorns patenterade system att bära geväret i ryggsäcken och snabbt ta fram det vid skottmöjlighet. Det är det enda systemet på marknaden som gör det möjligt att bära vapnet stabilt och tätt intill ryggen samtidigt som det snabbt och diskret kan lyftas ut och runt kroppen utan att behöva ha långa armar och vara en atlet. Vapnet tas fram genom att fatta pipan och dra i utlösarhandtaget på vänstra skulder remmen, den är försedd med knappsäkring så den ej kan lösas ut automatiskt. Svinga runt geväret och var klar till skott på 3-4 sek, säger Seved Wiklund på Fritid och vildmark som har norra Europas modernaste, och största skjutbiograf uppe i Piteå där deras butik ligger.

Men det blir även fiskesnack under mässan med Fredrik Löwgren och Johan Malm som driver podden Fiskekompisen.

För är devisen att fiske räddar liv och det är inte utan att det är livgivande att bara lyssna till dem gå igång på fiske. De kommer bland annat att prata om livsnjutning i himmelska vatten och skogligt djuphavsfiske.

– Inget är så mycket Elsa Beskow som en svart och näckrosbladsfylld tjärn. Det är nästan som djuphavsfiske. Man vet aldrig vad som är under ytan, säger Johan Malm och Fredrik Löwgren fyller i:

– Det finns en himmelsk atmosfär som är svår att uppnå på annat sätt.

De kommer också att berätta om riktigt utmanande fiske.

– Det finns inget som är så utmanande som öring i rena fjällströmmar uppe på fjället. Sjukare fiske får man leta efter. Jag vet inte vad som fostrat dem att bli så rädda, om det är lo, järv, rovfåglar eller något annat, men de är så skygga. Du måste vara så precis i ditt utlägg att du annars skrämmer öringen, säger Fredrik Löwgren.

Men framför allt handlar det om upplevelser.

De pratar om presenning på fyra gånger tre meter som en del av livets mening, lånta mackjärn och att ge sig ut på njuttur i flytringen.

– Det är vad det handlar om. Vi marscherar för pipan, för friheten och för att sitta under en presenning oavsett väder för att där, tillsammans bara lära känna varandra igen, säger Fredrik Löwgren och Johan Malm sammanfattar:

– Allt blir inte som i fiskereportagen. Det kan bli mycket bättre. Det är storyn efteråt som räknas, säger han.

Jaana Tengman

jaana.tengman@nolia.se

Fakta Stora Nolia:

Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna cirka 400 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Umeå och öppnar 5 augusti. Vartannat år hålls mässan i Piteå.

Tidpunkt: 5–13 augusti 2017

Plats: Umeå