Pfizer och BioNTech ska potentiellt förse EU med 200 miljoner doser mRNA-vaccin mot SARS-CoV-2

• Det föreslagna avtalet är avsett att tillhandahålla 200 miljoner doser och en möjlighet att köpa ytterligare 100 miljoner doser, med leveranser från och med slutet av 2020, förutsatt att vaccinkandidaten godkänns.
  • Vaccinet till EU ska produceras i BioNTechs tillverkninganläggningar i Tyskland och Pfizers tillverkningsanläggning i Belgien.
  • Pfizer och BioNTech planerar att skicka in ansökan för vaccinkandidaten BNT162b2 till läkemedelsmyndigheten redan i oktober 2020 och, om vaccinet godkänns, planeras för närvarande leverans av upp till 100 miljoner doser över hela världen till slutet av 2020 och cirka 1,3 miljarder doser till slutet av 2021.

Läs hela pressmeddelandet på engelska här

Som ett av världens ledande läkemedels-, egenvårds- och vaccinföretag vill vi på Pfizer bidra till att skapa fler år till livet och mer liv till åren. Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. Fokus för vår globala forskning och utveckling ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ t ex inom cancer, immunologi och inflammation, kardiovaskulära och metaboliska sjukdomar, smärta, sällsynta sjukdomar och vacciner. www.pfizer.se, www.pfizer.com och www.älskaattåldras.se