Däckstrategi avgörande i Spaniens Grand Prix

Spaniens GP i Barcelona är känt för att köras på en av de tuffaste banorna under hela F1-säsongen, men i årets tävling genomförde 8 av de 10 högst placerade det 66 varv långa racet på bara två depåstopp. Förra året gjorde segraren 4 stopp, något som tydligt visar att Pirellis F1-däck är rejält tåligare denna säsong. Däcken ger mindre slitage, längre effektivt arbetsområde under körpassen och minskad mängd gummirester på banan, utan att kompromissa med prestandan.

Däckstrategierna var avgörande i Spaniens GP, Lewis Hamilton i en Mercedes körde hem sin fjärde raka seger och tog därmed ledningen i förar-VM. Engelsmannen, som använde strategien medium-medium-hård, startade från pole position och slog sin teamkompis Nico Rosberg - som valt en annorlunda taktik: medium-hård-medium - med bara sex tiondelar. De olika strategierna gjorde att racet fick en otroligt spännande upplösning när Rosberg på sina färskare och snabbare mediumdäck kom ikapp Hamilton under de sista varven.

Red Bulls Sebastian Vettel startade som 15:e på griden, men körde hem en fin fjärdeplats efter en effektiv strategi som tillät honom att under större delen av tävlingen köra på det snabbare mediumdäcket. Han tog flera placeringar i slutfasen av tävlingen och gjorde också det snabbaste varvet.

Årets andra tvådagarstest under pågående säsong startar nu på tisdag i Barcelona. Sauber och Toro Rosso skall första dagen testa 2015 års däck för Pirelli, därefter tar Force India och McLaren över.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery: ”Vi fick se några riktigt spännande uppgörelser i slutet av racet, hela vägen ner till 10:e plats, trots att många förare valt helt olika strategier. Detta understryker hur viktig taktiken är i alla årets tävlingar, inte bara hur många stopp man planerar utan också i vilken ordning man använder de olika gummiblandningarna. Efter regn under natten innan dagens GP var yttertemperaturen lägre och detta gjorde att skillnaden i varvtider mellan det hårda- och mediumdäcket minskade, något som blev ytterligare en faktor att ta hänsyn till. Trots att Barcelona är en av de tuffaste banorna under året kunde man hålla slitage och effektförlust i däcken under full kontroll. Detta bevisas av att majoriteten av förarna genomförde racet på bara två depåstopp. Detta kan vi tacka våra team i Milano och Izmit som lagt ner mängder av hårt jobb sedan förra säsongen, ett stort tack till dem. Nu fokuserar vi på årets andra test under löpande säsong, som vi skall ägna åt utvecklingsarbete av 2015 års däck.”

Pirellis Truth-O-Meter

Vi sade innan race att en tvåstoppare var möjlig för de 66 varven och vi förutsåg följande: start på medium, byte till ännu ett set medium på varv 22, sen hårda däck från 45:e varvet. Lewis Hamilton följde det förväntade mönstret när det gäller gummiblandningarna men gjorde sina stopp lite tidigare, på varv 18 och 43.

Besök även vår webbsida med andra nyheter från Pirelli.

• mercedes
  • nico rosberg