Norsk lax fri från antibiotika

Norsk lax fri från antibiotika

Visste du att norsk laxodling nästan helt slutat använda antibiotika och att all lax från Norge är helt fri från rester av antibiotika och andra läkemedel?

Tack vare effektiva vacciner och förebyggande åtgärder använder norsk fiskodlingsindustri knappast någon antibiotika idag. Sedan slutet av 80-talet har det skett en 99-procentig minskning av användningen när det gäller norsk odlad lax. Ett resultat av att effektiva vacciner används redan i ett tidigt stadie av fiskens livscykel. Framsteg som fått erkännande från World Health Organization (WHO). Organisationen har gett Norge erkännande för insatserna att minska användningen av antibiotika i fiskodlingar. [1]

‒ Antibiotikaresistens utgör globalt ett växande hot mot mänsklig hälsa. Konsumenterna kan idag känna sig trygga i att den norska laxen de äter är helt fri från antibiotika. Vacciner har nu ersatt användning av antibiotika i norsk laxodling. Vilket bidrar till att fisken mår bättre och är säkrare ur ett livsmedelsperspektiv”, säger Sigmund Björgo, talesperson för Norges sjömatråd i Sverige.

Användningen av antibiotika I norsk laxodling är nära noll
‒ Tyvärr cirkulerar många myter om antibiotikaanvändningen inom norsk sjömatsindustri. En sådan är att användningen av antibiotika tros vara utbrett. I verkligheten har användningen legat nära noll sedan en ganska lång tid tillbaka. Konsumenterna kan vara helt säkra på att norsk odlad lax är helt fri från antibiotika”, säger Kari Grave, seniorforskare på Veterinärinstitutet i Oslo.

Flera medicinska experter varnar om överanvändning av antibiotika. Varningar gäller framför allt för livsmedelsindustrin. Överanvändningen av antibiotika bidrar till resistenta bakterier som inte längre kan behandlas med existerande läkemedel. Den oroande utvecklingen har tagits på allvar av norska myndigheter och livsmedelsindustrin. Det har lett till rekordlåg användning av antibiotika i den norska livsmedelsproduktionen. Mindre än 1 procent av all norsk lax har behandlats med antibiotika. Strikt reglering gör även att behandlad fisk får inte säljas förrän den har rensats helt från alla läkemedelsrester.

Fisk är det hälsosamma alternativet
Varje år vaccineras över 350 miljoner laxar i Norge. Vaccineringen gör att laxindustrin står för enbart 0,5 procent av den totala antibiotikaanvändningen i landet. Det kan jämföras med köttindustrin och den mänskliga konsumtionen av antibiotika, som står för 10,2 respektive 89,3 procent av den totala antibiotikaanvändningen i Norge. Norska Veterinärinstitutets rapport från 2017 visar att norsk laxindustri använde rekordlåga 535 kilogram antibiotika medan köttindustrins användning var tio gånger större, 5528 kilogram[2].

Enligt en rapport från den europeiska läkemedelsmyndigheten, “Sales of veterinary antimicrobial agents in 30 European countries in 2016”, har Norge intagit en ledande position i att minska användningen av antibiotika i livsmedelsproduktionen. Som ett av få länder i Europa använder Norge mindre än sex ton antibiotika. Detta trots att landet är den näst största exportören av sjömat i världen (2,6 miljoner ton under 2017).

[1] http://www.who.int/features/2015/antibiotics-norway/en/

[2] https://www.vetinst.no/overvaking/antibiotikaresistens-norm-vet