Så förändrade norsk lax sushivärlden – hyllas med nytt mästerskap för världens bästa sushikockar

1985 lyfte ett plan lastat med lax från Norge till Japan. Den norska laxen skulle introduceras som sushitopping. Resultatet blev en smaksensation och början på ett framgångsrikt samarbete mellan de båda länderna. Nu arrangeras Global Sushi Challenge som en hyllning till den norska laxens betydelse för sushikonsten.

Trots dagens position som den mest populära sushitoppningen, är laxen en relativt ny ingrediens i sushivärlden. Fram till 1980-talet var det sällan lax åts i sushibarerna. Anledningen var att stillahavslaxen som vid tillfället var den enda laxen i Japan enbart kunde serveras tillagad eftersom kvaliteten inte var tillräckligt hög för att ätas rå. 1985 lastade den norska fiskeministern ett plan fyllt med lax för att introducera laxtopping för Japans sushikockar – och resten är kulinarisk historia.

– Den norska laxen har förändrat hela sushikulturen. Lax nigiri är utan tvekan den mest populära biten och säkert den främsta anledningen till att sushikulturen har blivit utbredd i Sverige. Eftersom laxen är så populär är det också den råvaran som sushikockarna främst utvecklar och experimenterar med. Nästa trend jag ser komma när det gäller sushi är att våra skandinaviska smaker kommer att komma fram mer, nu vill länder addera sin egen kultur till sushin, säger Pontus Johansson, köksmästare på restaurang Saiko och domare i Global Sushi Challenge.

Global Sushi Challenge 7 oktober

För att manifestera laxens självklara roll som sushiråvara har Norges sjömatråd och WSSI (World Sushi Skills Institute) initierat Global Sushi Challenge, världens största sushitävling med delfinaler i 14 länder. Den svenska delfinalen äger rum den 7 oktober och åtta finalister gör upp om finalplatsen i Tokyo. Tävlingen är öppen för allmänheten att besöka. Juryn består av de meriterade kockarna Pontus Johansson, Malin Söderström och Calle Ishizaki. Representant från WSSI är den internationellt erkände sushimästaren Masayoshi Kazato.

– Vi ser tävlingen som en fantastisk möjlighet att visa vår tacksamhet över det långa samarbetet och som ett startskott för ytterligare 30 år. Vi vill att den traditionella och hållbara sushikonsten ska leva vidare och influera alla länders sushikockar. Må bäste man vinna, säger Line Kjelstrup, Sverigechef för Norges sjömatråd.

I anslutning till tävlingen håller Masayoshi Kazato och hans team i ett tvådagars sushi-seminarium där deltagarna efter avlagt prov tilldelas den enda internationellt erkända sushi-certifieringen utanför Japan.

Om delfinalen

Den svenska uttagningen hålls onsdagen den 7 oktober i Stockholm hotell- och restaurangskolas lokaler och är öppen för allmänheten.På plats finns tävlingsdeltagarna tillsammans med representanter för den svenska juryn och den japanska sushimästaren Masayoshi Kazato som representerar WSSI. Delfinalen sker i två steg, i rond ett visar deltagarna sina kunskaper om edomae, traditionell sushi. I andra ronden bedömer juryn deltagarnas kreativitet inom sushikonst. Vinnaren bland de 8 deltagarna kommer få representera Sverige i Tokyo den 25 november.

Juryn

Pontus Johansson, Restaurang Saiko, Malmö,

Malin Söderström, Moderna museet och Restaurang Hjerta, Stockholm

Calle Ishizaki, Sushi Sho, Stockholm

Deltagarna som ställer upp är i delfinalen i Stockholm är:

Mongkhon Maneethong, Berns, Stockholm

Dino Loyd, Happy Kitchen, Karlstad

Fredrik Edsäter, Kagami, Malmö

Magnus Wallin, RåEpok, Helsingborg

Mikael Andersson, Nami, Varberg

Ted Österlin, Noble House Sushi, Göteborg

Phanjeen "Totto" Wutthicha, Tallink Silja, Stockholm

Jeremy Bowen, Happy Kitchen, Karlstad

Sushiseminarium 5-6 oktober

I direkt anslutning till tävlingen hålls ett tvådagars sushi-seminarium där deltagarna efter avlagt prov tilldelas den enda internationellt erkända sushicertifieringen utanför Japan. För de kockar som antas till tävlingen är seminariet gratis, för övriga kostar det 2 100 kronor plus moms.

För mer information eller intresse att delta på seminariumet eller finalen, vänligen kontakta:

Line Kjelstrup, Sverigechef för Norges sjømatråd

line.kjelstrup@seafood.no