Biodlaren Therese Hammargren laddar upp svenska jordgubbar  på Stockholms Matmarknad med primörhonungen. Foto: Anders Thessing
Biodlaren Therese Hammargren laddar upp svenska jordgubbar på Stockholms Matmarknad med primörhonungen. Foto: Anders Thessing

Primörhonungen landar perfekt till midsommarens bär

På tisdagen landade årets primörhonung på Stockholms Matmarknad i Stockholm. Den nyskattade honungen från småländska Vaggeryd ringlades över solvarma småländska jordgubbar i frukt- och grönsaksdisken på Stureplan.

– Årets primörhonung smakar mest av lönn och lite maskros, berättade biodlaren Therese Hammargren som kom från småländska Vaggeryd med årets första honungsskörd.

Den torra och soliga våren och försommaren har medfört att den första honungen innehåller mindre vatten i år och är en aning segare i konsistensen än 2017.

En ström av nyfikna förbipasserande stockholmare och turister fick njuta av den gyllengula primören och jordgubbarna som stod framdukade bland säsongens grönsaker. Och de som provsmakade köpte också med sig en burk och fick då som bonus den uppskattade affischen Våra vänner pollinatörerna som Svenska Bin har tagit fram. Besökarna ställde frågor kring biodling, delade med sig av egna erfarenheter och ställde frågor om framtiden för bina. Många delade med sig av egna honungstips, som att göra en lyxig granola med krossade pistagenötter till morgonyoghurten och ringla honung över, använda till att glasera köttbiten eller fisken på grillen eller till att smaka av grillade rotfrukter och vitkål med honung.

Örtkännaren och författaren Lisen Sundgren kom till Stockholms Matmarknad för att få smaka primörhonungen.

̶ Den smakar solsken! sa hon imponerad. Den första honungen är ett mirakel! Den här smakar väldigt blommigt och är så smaktät. Du behöver inte så mycket av den för att känna av den ljuvliga sötman. Lisen Sundgren köpte med sig en burk och tog sig till ostdisken för att handla en bit getost och en påse salta mandlar att njuta med honungen.

Primörhonung skattas tidigt på säsongen, i maj eller juni, beroende på vårens utveckling. Hur snabbt en honung går från flytande till fast beror på vilken växt bina hämtat nektar från, vilket i sin tur påverkar mängd av de olika sockerarterna. Med mer fruktsocker än druvsocker håller honungen sig flytande längre.

Det absolut väsentligaste i arbetet med honung, och för konsumenten, är att inte värma den över 40 grader. Då behåller den sina nyttiga enzymer. Det går också bra att frysa primörhonungen för att behålla nyttigheterna i den.

Therese Hammargren är medlem i föreningen Svenska Bin och driver familjeföretaget Hammargrens Bigårdar. Hon säljer sin honung under varumärket Zon5honung för att understryka att de odlar i ett unikt klimat på småländska höglandet och har en speciell flora. Här har man en lång blomningsperiod som inleds med maskros, blåbär, lingon, klöver, hallon, lind, och fortsätter med rallarros – och ljung som gav mycket 2017. Efterfrågan på Hammargrens produkter ökar och de planerar att utöka antalet bisamhällen.

Många av landets biodlare har nu skördat säsongens första honung ur bikupan.

Ta kontakt med dina lokala biodlare och fråga efter primörhonung!