Humbug hör inte hemma i vården

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2011 09:44 CET

I Svenska Dagbladet den 7 november skriver Birgitta Rydberg (FP) och Anna Starbrink (FP) en kommentar med anledning av att Socialstyrelsen anser det acceptabelt att en läkare använder healing så länge det inte sker inom ramen för hälso- och sjukvårdsverksamhet. Skribenterna undrar hur läkarorganisationerna tänker arbeta för att framöver säkra ett vetenskapligt synsätt hos legitimerade utövare av deras yrke.

Svenska Läkaresällskapet – läkarnas vetenskapliga organisation, med fokus på forskning, utbildning, kvalitet och etik, allt för patientens bästa, anser att läkarens arbete vilar på två fundament: det naturvetenskapliga kunnandet och den humanistiska hållningen. Båda krävs för en god kunskaps-baserad vård och Svenska Läkarsällskapet arbetar oförtröttligt för att främja sådan vård. Humbug och kvacksalveri hör inte hemma i modern svensk sjukvård.

Mer information
Margareta Troein Töllborn, docent, ordförande i Svenska Läkaresällskapet, 040-39 13 66.

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens vetenskapliga organisation och arbetar för en klokare vård för dagens och morgondagens patienter. Vi är en politiskt och fackligt obunden ideell förening med cirka 16 500 medlemmar. Vi arrangerar konferenser, seminarier och debatter. Medicinska riksstämman har vi arrangerat varje år sedan 1943. Mer information hittar du på www.sls.se.

Kommentarer (2)

Är det för att man inte kan vetenskapligt bevisa att kärlek existerar som man bedriver äldrevård i Sverige utan kärleksfull inställning till patienten? Utan vetenskapliga bevis på att kärlek verkligen existerar bör man kanske se det som humbug också?

- Ulf Lindeborg - 2011-11-17 13:15 CET

Instämmer med ovanstående exempel
    Sällan ser man sådan rädsla någon annanstans i samhället som inom vissa individer som omedvetet klappar sig för bröstet med att förringa och smutskasta sådant som de inom deras egen klubb finner olämpligt. En skamligt exempel på just avsaknad av vetenskaplig insikt och klokhet. Priset för denna uppenbara högfärd kan i sig innebära skillnaden mellan liv och död för oss alla.

Allting är nästan alltid möjligt.
    Låt inte någon inställning fördunkla det faktumet!

- WarriorFandango - 2012-05-05 19:08 CEST