Livets start har stor betydelse för den vuxna hälsan

Livets start har stor betydelse för den vuxna hälsan

Forskning och trender inom reproduktion, fertilitet och tidig barndom diskuteras den 23-24 april 2014 i Malmö då Svenska Läkaresällskapet, i samarbete med Lunds Universitet och Region Skåne, arrangerar Berzeliussymposiet ”Life Cycles: Human Reproduction, Growth, and Development”. Välkommen!

-”Vi presenterar under symposiet en rad aspekter av olika händelser vid livets start. Dessa ger sammantaget en bred bild av hur graviditeten och den tidiga barndomen påverkar hälsan och välbefinnandet under hela livet”, säger Peter M Nilsson, professor vid Lunds universitet och Skånes universitetssjukhus i Malmö, en av organisatörerna.

Vid pressträffen tar några av de främsta forskarna och klinikerna inom sina respektive fält upp bland annat följande frågor:

• Assisterad befruktning och reproduktion – vilka behandlingstekniker för barnlösa är på gång och hur kan lagstiftningen komma att ändras de närmaste åren?

• Samspelet mellan barn och familj – vilken betydelse har det för en normal utveckling?

• Vad betyder en gynnsam graviditet för den vuxna hälsan?

Mer än 15 kliniker och forskare deltar under dagarna med presentationer och föredrag liksom 24 forskare som presenterar pågående forskning i posterform.

Datum och tid: Onsdagen den 23 april kl 12.00-12.50 (lunchmacka serveras)
Plats: Jubileumsaulan, Skånes universitetssjukhus, Jan Waldenströms gata 1 i Malmö.

Organisationskommittén består av: Ulf Kristoffersson (ulf.kristoffersson@med.lu.se), Elia Psouni (elia.psouni@med.lu.se) och Peter M Nilsson (peter.nilsson@med.lu.se), Lunds universitet.

Mer information:
Ulf Kristoffersson , docent  vid Lunds universitet och överläkare Skånes universitetssjukhus,
046-17 33 63, ulf.kristoffersson@med.lu.se

Peter M Nilsson, professor vid Lunds universitet och överläkare vid Skånes universitetssjukhus,
040-33 24 15, 070-450 34 56, peter.nilsson@med.lu.se

Björn Martinsson,kommunikatör vid Lunds universitet, 072-723 44 99 bjorn.martinsson@med.lu.se.