Månadens miljöinspiratör: Carl-Henric Malmgren

Månadens miljöinspiratör: Carl-Henric Malmgren

Carl-Henric Malmgren är antikexperten och frilansskribenten som närt ett intresse för antikviteter sedan barnsben. Han tilltalas av kvaliteten och det beständiga i antika saker, som till exempel gör att hans barn äter frukostmackan på porslin från 1930-talet och dricker ur 1800-talsglas.

Var kommer ditt intresse för antikviteter ifrån?

-Jag är uppvuxen med den typen av föremål runtomkring mig. Vi åkte inte till Mio när vi behövde möbler, utan vi gick på auktion eller till en antikaffär. Det var så man gjorde, helt enkelt. Sen upptäckte jag att det var bra kvalitet och en beständighet i sakerna. Vi kan inte helt komma ifrån konsumtionen, utan behöver hitta ett mellanting. Då tycker jag att det är intressant - att köpa något för att ha det kvar.

Vad ska man tänka på när man handlar begagnat?

-Även om man köper begagnat måste man ha en tanke bakom. Det som köps i hast, slängs i hast. Sen är det viktigt att det är helt, rent och funktionellt. Det samma gäller om du köper second hand-kläder, ibland går det för fort och man inser att två av skjortorna är fransiga i manschetter och krage. Även om de kostat 35 kronor styck spelar det ingen roll, för de slängs ändå. Det är viktigt att låta köpet ta tid.

Hur ser du på loppistrenden?

-När jag växte upp så pratade man inte återbruk. Då var second hand mest för de som inte hade råd med nyproducerat och antikviteter var något som medelklass och uppåt sysslade med. Idag är det mycket bredare och det tycker jag är jättespännande. Sen kan det finnas en konsumtionsaspekt i loppisjakten som är lite tråkig. Att man varje helg ska ut och göra fynd som sen bara stoppas i en kartong. Jag tycker att andrahandstänket borde vara naturligt istället. När man behöver till exempel en barnsäng, börjar man inte med att åka till Ikea, utan tittar på Blocket först.

3 antika fynd

• Glas från 1800-talet kostar nästan inget, men de är användbara och har bra kvalitet. Mina barn äter på porslin från 1930-talet och dricker ur glas från 1800-talet och de håller.
  • Jag har köpt jättebra konst för lite pengar. Istället för massproducerade jätteplanscher som säljs på varuhus, kan du få grafik och fina tavlor från 1600-, 1700- eller 1800-talet för några hundralappar. Då får du något ingen annan har. Det är det fina med att köpa antikviteter och second hand - du kan sätta personlig prägel på ditt hem.
  • Kompletta matserviser kan du köpa för 300 kronor. Perfekt till exempel för den som ska flytta hemifrån. Vardagsföremålen förr var mycket mer genomtänkta, designade och hållbara.

Hållbara presenter

Carl-Henric Malmgren, www.malmgrenantiques.com, är en av experterna i initiativet Hållbarapresenter.se som Sysav har tagit fram tillsammans med sina ägarkommuner. Syftet är att inspirera och informera om hur vi kan tänka nytt och mer hållbart kring presenter. Vårt uppdrag är att minska avfallet enligt avfallshierarkin genom att undvika onödig konsumtion, öka återbruket och återvinningen.