Visionsbild Hammarkulletorget, Mats & Arne Arktitekter

Tornstaden får nytt uppdrag av Egnahemsbolaget

Med fina arkitektoniska kvalitéer och låga driftskostnader till ett konkurrenskraftigt pris lyckades Tornstaden vinna upphandlingen för totalentreprenaden av Egnahemsbolagets nya projekt på Hammarkulletorget i Göteborg. Parallella processer och ett bra samarbete skapar förutsättningar för ett effektivt arbete. Bygg-nationen startar under sista kvartalet i år och huset ska vara inflyttningsklart ett drygt ett år senare.

Tornstaden har fått förtroendet att ansvara för totalentreprenaden av det projekt som Egnahemsbolaget ska bygga på Hammarkulletorget i Göteborg. Projektförfrågan var utformad som en tävling och Tornstaden har, tillsammans med Mats & Arne Arkitekter, arbetat fram det hus som bäst motsvarade Egnahemsbolagets krav och önskemål. Huset kommer att innehålla 45 bostadsrätter och ska byggas i sex våningar inklusive vindsvåning. Byggstart sker i höst och projektet beräknas stå klart redan i början av 2021.

- Vårt uppdrag är att bidra till mer blandade upplåtelseformer, säger Mikael Dolietis, vd på Egnahemsbolaget. All forskning visar att en hållbar stadsdel innehåller olika former av upplåtelseformer. Idag finns det inte en enda bostadsrätt i Hammarkullen så det här känns riktigt bra.

”Vi är stolta över det hus vi har skapat och som vi vann upphandlingen med. Det känns mycket roligt att återigen få möjlighet att samarbeta med Egnahemsbolaget och tillsammans med dem bidra till Hammarkulletorgets utveckling” säger Erik Olofsson som är vd för Byggnads AB Tornstaden.

VD Byggnads AB Tornstaden
erik.olofsson@tornstaden.se, 031-350 15 49