Nyhet! Ekologiska Amore Assoluto från populära producenten Antiche Terre!

Lagom till höstmörkret rullar in över Sverige lanserar nu Wineworld ekologiska Amore Assoluto - en hyllning till kärleken och det goda livet! Med ursprung i kärlekens huvudstad Verona, är Amore Assoluto ett ekologiskt och fylligt rött vin med rund sötma och viss kryddighet.

- Att Amore Assoluto är ekologisk känns extra roligt då vi satsar mycket på viner som är producerade med miljöns bästa i åtanke, säger Sophia Maule, marknadskoordinator på Wineworld. Nu är hela 25% av all vår försäljning ekologisk och vi är glada att kunna addera ännu ett nytt vin i portföljen som även det är eko.

Amore Assoluto har en djup röd färg med aromer av körsbär och plommon. Smaken är fyllig med toner av körsbär, choklad och plommon. Prova gärna till krämiga pastarätter, hårda ostar eller som sällskapsvin.

Presentlåda levereras vid köp om 6 stycken flaskor, går även att köpa styckvis.

Namn: Amore Assoluto

Druvor: corvina, merlot, syrah

Artikelnummer: 72115

Var: Systembolagets beställningssortiment

Om Antiche Terre

I Valpolicella har druvor odlats under lång tid och Valpantena betyder just ”vinernas dal”. Det var faktiskt Vittorino Sancassani, farfar till Luciano Sancassani som idag driver Antiche Terre, som under tidigt 1900-tal började odla druvor i en av de första vingårdarna i Valpolicella-området. Idag, nästan 100 år senare, är det fortfarande familjen Sancassani som driver Antiche Terre, och på kort tid har de seglat upp som en av de mest populära kvalitetsproducenterna av Amarone, Ripasso och Appassimento i Sverige.

På 25 hektar odlas de klassiska druvorna för Valpolicella och Amaronetillverkning, Corvina, Corvinone och Rondinella i omsorgsfullt skötta vingårdar som snart avslutat processen med att övergå helt till ekologisk odling. Klimatet lämpar sig perfekt för vinodling. Varma somrar som mildras av det maritima inflytandet från Garda-sjön och Adriatiska havet och kalla vintrar, väldränerade jordar och värmande sol. Under hösten 2013 byggde Antiche Terre ett nytt vineri som drivs helt med modern solcellsteknik för att säkerställa ett så hållbart och miljömedvetet arbetssätt som möjligt.

• rött vin
  • vino rosso
  • antiche terre

Wineworld AB ingår i holdingbolaget Vingruppen i Norden AB där vinimportörer som Vinunic AB, The Wineagency AB, Valid Wines och Quaffable Wines även återfinns.

Linda Rós Einarsdottir

Product Assistant