AutoMesters 30 års jubilæum markerer begyndelsen på den fortsatte rejse, hvor både digitalisering og grønne tiltag er i fokus.

30 år i branchen giver 30 års erfaring: AutoMester fylder rundt

Det er 30 år i en branche i rivende udvikling, som AutoMester kan se tilbage på. Men ifølge kædechef Jan Ankersen er det ikke tid til at hive håndbremsen, for der skal gang i digitaliseringen og fortsat fokus på elbilerne. Kernen i AutoMester forbliver den samme: Direkte kontakt mellem kunde og mekaniker helt ude i det nære

30 år i bagagerummet betyder bestemt ikke rust i kanterne på Danmarks største værkstedskæde. For der er gang i de over 400 værksteder, der er en del af AutoMester, og derfor skal de 30 år også markeres. For dem kan man godt være stolte af, mener Jan Ankersen, der er kædechef i AutoMester. Han tror nemlig på, at der er noget helt særligt ved kæden og dens værksteder.

“Autobranchen har været igennem en stor forvandling de sidste mange år, så den her 30 års fødselsdag betyder jo, at vi gør noget rigtigt, når vi i dag stadig er Danmarks største værkstedskæde,” udtaler han og fortsætter: “I modsætning til mange andre, så taler vores kunder direkte med den mekaniker, der skal lave bilen, og det er det, jeg tror, vi gør rigtigt, for det er også det, kunderne efterspørger. Det er tilliden til den enkelte mekaniker, der vægter allerhøjest.”

Grøn udvikling, el og skove
Kigger man tilbage på årene siden sidste jubilæum, så er det ikke gået stille for sig. I løbet af de sidste fem år har AutoMester skabt E+ konceptet, som går ud på at placere AutoMester helt fremme, når det gælder servicen af den voksende elbilpark. Og det er et koncept, der bare vokser og vokser, og nu er der mere end 140 AutoMester E+ værksteder rundt om i landet.

“Vi var blandt de første til at sige, at nu skal vi kunne servicere alle biler - også el- og hybridbilerne, og det er altså en førertrøje, vi skal holde fast i,” siger Jan Ankersen.

For den grønne dagsorden er blevet højaktuel på de danske værksteder og med samarbejdet med organisationen “Plant et Træ” har AutoMester E+ værkstederne og kunderne været med til at plante hele fire skove på bare fire år. Det er muligt, fordi AutoMester giver et bidrag til initiativet, hver gang der har været en bil til eftersyn på AutoMester E+-værkstederne, og det er altså blevet til en hel del grønne trækroner siden opstart.

30 år i godt selskab
Selvom Jan Ankersen ikke har været kædechef fra start, så har han en særlig stolthed over, at jubilæet også betyder, at han er i en organisation med en lang historie. Det er noget han mærker i det daglige.

“Jeg har været en del af AutoMester i de sidste to år. Og det, jeg bliver ydmyg over i forbindelse med det her jubilæum, er jo, at der er værksteder, der har været med fra start. Og jeg synes, det er fantastisk, der er så meget historie i AutoMester. Her er man en del af et fællesskab og en særlig AutoMester-ånd, der har eksisteret i 30 år,” siger han.

Fællesskabet og sammenholdet, der startede tilbage i 1993 med 40 værksteder, og som i dag tæller over 400, fortsætter i bedste velgående. I kæden mødes man ofte på tværs af de mange generationer af værksteder.

“Det giver mening, når vores nye, unge værksteder kommer ind. De kan snakke med og få sparring af de ældre og erfarne indehavere, om hvordan man driver værksted. Og det er altid sjovt at høre de mange gode anekdoter derude,” griner Jan Ankersen.

I den nærmeste fremtid er planerne for AutoMester at give kunderne en langt bedre oplevelse digitalt. Det vil betyde, at online booking bliver muligt hos selv de mindste værksteder, og at man f.eks. får sms-påmindelser om sin bookede tid.

“30 år er jo stadig en ung alder, og den markerer i højere grad begyndelsen på den fortsatte rejse end noget andet. Vi skal fortsat være danskernes foretrukne valg,” siger kædechefen.

AutoMester blev grundlagt i 1993 og har fulgt med udviklingen i autobranchen lige siden. AutoMester er Danmarks største værkstedskæde med over 400 mærkeuafhængige værksteder i hele landet, der beskæftiger mere end 1.100 dedikerede mekanikere på landsplan og servicerer til sammen over 300.000 kunder.

AutoMester vandt titlen "Årets Værkstedskæde" ved Auto Awards 2019 og igen i 20/21.