Fotokilde: Arduino®

Conrad Elektronik er officiel Arduino®-distributør

Perfekt til fagfolk, producenter samt uddannelsesinstitutioner inden for elektronik. Den komplette Arduino-serie kan nu fås på Conrad Sourcing Platform

• Du finder et omfattende sortiment samlet ét enkelt sted: Boards, Modules, Shields og Kits
  • Det er projektet, der afgør det: Open Source til industrien, Makerspaces og uddannelsesinstitutioner
  • Mere aktuel end nogensinde før: Arduino-nyhederne på Conrad Sourcing Platform

Historien om Arduino begynder i 2005 i en italiensk bar af samme navn, og i dag er virksomheden blevet en uundværlig del af Makerspaces, FabLabs og endda flere industrielle sammenhænge: Arduino er en internationalt anerkendt Open Source-platform for elektronik- og programmeringfagfolk, idet produkterne bygger på en brugervenlig hardware i form af en mikrokontroller og let forståelig programmeringssoftware.

Find alt fra Arduino på Conrad Sourcing Platform
Conrad Elektronik har i en årrække forhandlet udvalgte Arduino-produkter, men nu findes alle produkterne på ét og samme sted: „Vi er for nylig blevet officiel Arduino-distributør, og på den måde gør vi det muligt for vores kunder at foretage et lettere, hurtigere og mere omfattende indkøb end tidligere”, forklarer Alexander Kastner, produktchef hos Conrad Electronic. Fremadrettet tilbyder Conrad det komplette Arduino-sortiment, bl.a. Boards, Modules, Shields og Kits. Daniel Kilian, Global Sales Director hos Arduino, nævner også en anden kæmpe fordel, ved det globale partnerskab: „Takket være vores tætte samarbejde er det fra nu af muligt at købe nyhederne direkte hos Conrad selvsamme dag, som de bliver frigivet.“

Undervisningssæt til uddannelsesområdet
Udover kunderne i industrien og inden for Makers-fællesskabet har Conrad Elektronik allerede i flere år haft fokus på uddannelsesindustriens krav med hensyn til digitalisering og MINT-fagene: Matematik, Informatik, Naturvidenskab og Teknik. Arduino har påtaget sig den opgave via Arduino Education-serien, der beriger undervisningen i skolen med oplevelsesorienterede undervisningssæt og uddannelsesprogrammer, der er tiltænkt som en hjælp for lærerne. På den måde bliver det hurtigt og nemt at komme i gang med programmering og elektronik. Alexander Kastner ser et stort potentiale i den fremtidsrettede brug af udviklingskort på skoler og uddannelsesinstitutioner: ”Prototyping-platformen bruges nu også i mange industrielle sammenhænge. For de elever og studerende, der er blevet fortrolige med Arduino-programmering, er der netop her nogle rigtig gode professionelle udgangspunkter."

Fleksibelt og brugervenligt
Arduino er tænkt som et fleksibelt kontrolsystem for alle dem, der udvikler deres egne projekter og ønsker at automatisere processerne - lige fra LED-lyskrydsskift til de mere komplekse IoT-projekter. I modsætning til single-board computere er Arduino-hardwaren blot en mikrocontroller, hvor ens output reagerer afhængigt af programmeringen og det input, der foretages. Arduino er i stand til at registrere sine omgivelser via et stort antal sensorer som f.eks. at styre belysning, motorer eller andre enheder. Der programmeres i et Arduino-programmeringssprog, og også her scorer virksomheden point for sit brugervenlige koncept: Udover at man kan downloade en gratis software, har man også adgang til platformen Open Source. Det indebærer, at elektronikinteresserede kan downloade færdige kredsløbsdiagrammer og layouts direkte fra Arduinos hjemmeside. Derefter kan man fortsætte med at arbejde på og med dem for efterfølgende at udvikle sine egne projekter i Project Hub og dele dem med andre Arduino-fans.

Arduino MKR – Boards til Makers
Med Arduino MKR har Makers adgang til deres helt eget Arduino-sortiment. Foruden de forskellige koblings- og styringsopgaver ligger fokus her på kommunikationsmulighederne med Boards og Shields. Disse spænder bredt fra SigFox til IoT-applikationer og WiFi til trådløs netværksintegration til brug af GSM-netværket. Det ekstremt populære og ekstremt fleksible trådløse modul NINA-W102 fra u-blox gør f.eks. Arduino NANO RP2040 til den perfekte ledsager, når det gælder Internet of Things.

Arduino NANO RP2040 CONNECT (artikelnummer: 2372094/2371847)

Arduino PRO – sigter mod industrielle applikationer
Arduino Pro er et kraftfuldt system, der bl.a. er tiltænkt komplekse industrielle applikationer, som f.eks. Robotik, on-device AI og intelligent maskinel styring. Derfor er disse Boards også mere komplekse og kraftfulde. Portenta H7 Lite kan f.eks. behandle komplekse opgaver i realtid med en Dual-Core processor. I forbindelse med Arduino IoT-Cloud er det dermed muligt at opnå en komplet Low-Code-platform til udvikling af IoT-applikationer samt en tilhørende central styring.

Arduino Portenta H7 Lite (Artikelnummer: 2464202)

Der kan indhentes flere informationer vedr. Arduino på Conrad Elektroniks rådgivningsside: https://www.conradelektronik.dk/c/arduino-c2871550

CONRAD | PORTRÆT

Lige siden 1923 har Conrad Elektronik været knyttet til områderne teknologi og elektronik. Virksomheden tilbyder produkter og services til såvel erhvervskunder som private kunder, online via Conrad Sourcing Platform. Den familieejede virksomhed har sit hovedkontor i Hirschau, Oberpfalz (Østbayern), og datterselskaberne er fordelt over 16 europæiske lande. Der er tale om en af de førende omnichannel-udbydere af en bekvem one stop shop-løsning. På Conrad Sourcing Platform kan kunderne få dækket deres tekniske driftskrav, alt sammen på ét og samme sted. Det er derfor både nemt og hurtigt at foretage de forskellige indkøb blandt det omfattende sortiment af over 750 000 produkter fra førende producenter og mærker samt de dertilhørende skræddersyede services. B2B-kunder kan som nøglekunder også drage fordel af den direkte support fra Conrads Key Account Management og fra den interne salgsafdeling. Takket være de forskellige eProcurement-tilbud er Conrad Sourcing Platform også i stand til at tilbyde en omnichannel access, der tilbyder erhvervskunderne en skræddersyet elektronisk løsning.

Conrad Connect er en af de førende IoT-platforme i Europa og dækker over et hurtigt voksende økosystem, der består af mere end 130 kendte producenter. Virksomhederne bruger as a service-platformen for nemt at kunne tilbyde løsninger til deres kunder, ligesom der bliver mulighed for at udvikle nye digitale virksomhedsmodeller inden for områderne energistyring, elektromobilitet, produktion, handel og byggestyring.