Gå til indhold
Mød jurymedlem David Lilja: Om fordelene ved en journalistisk baggrund og hans fascination af styrken ved brug af smart PR.

Blogindlæg -

Det er nu tid til at lære det sidste medlem af vores eminente jury at kende. Lad os give David Lilja et stort bifald! David har en baggrund inden for journalistik, men blev fascineret af styrken og effekten af smart PR og besluttede at skifte karriere. Han har arbejdet inden for bilindustrien i næsten ti år og er lige nu PR- og kommunikationschef for den koreanske bilproducent “Kia” i Sverige.

David er superbruger af Mynewsdesk og har stor erfaring i, hvordan man opretter og vedligeholder et succesfuldt nyhedsrum. Med sin journalistiske baggrund bidrager David med værdifulde indsigter fra både afsender- og modtagerperspektivet såvel som en indsigt i, hvordan man opbygger troværdige relationer med både medier og journalister.

Ud over disse kvalifikationer, bidrager David også med et værdifuldt perspektiv til diskussionen om meningsfuld PR og kommunikation om bæredygtighed, hvilket er en ny og meget vigtig del af Nordic PR Awards. Med sin erfaring fra arbejdet i bilindustrien, som så ofte betvivles hvad angår miljøspørgsmål, kan David bidrage med erfaring inden for netop dette område.

Vi er stolte af at have ham i vores jury til dette års Nordic PR Awards og for at lære David lidt bedre at kende, har vi stillet ham et par spørgsmål:

Fortæl os lidt om, hvem du er, og hvad din erfaring med kommunikationsbranchen er.

Jeg har en baggrund som journalist. Jeg har arbejdet for Sveriges radio, jeg har også været reporter og readaktør både hos dags- og aftenaviser og som motorjournalist på et magasin. Jeg nærmer mig faktisk et jubilæum, for jeg har arbejdet med PR og kommunikation i bilbranchen i snart ti år nu.

Hvorfor besluttede du dig for at arbejde med PR og kommunikation?

Jeg vil højst sandsynligt altid beholde min kritiske ‘næse for nyheder’ og journalistiske nysgerrighed, men skridtet videre til PR føltes faktisk ikke så svært. Når jeg observerede bilfirmaerne, fik jeg samtidig også god indsigt i, hvordan de arbejdede med PR og kommunikation, og hvor utroligt effektivt det kan være at benytte god og smart PR. Det fascinerede mig, og jeg følte, at jeg blev nødt til at udforske det nærmere.

Min baggrund er en stor fordel, da jeg ved, hvordan journalister arbejder. Det at have et personligt forhold til de fleste højt profilerede journalister i branchen har øget min troværdighed, og det prøver jeg at bevare på den bedst mulige måde.

Hvad betragter du som en PR- og kommunikationsmedarbejders vigtigste egenskab?

At være relevant og modig. Men også at tænke på det større billede og de langsigtede mål, når man planlægger sin strategiske kommunikation.

Hvad er dine tre bedste egenskaber?

For mig handler det om at levere god service og at skabe tillid i medierelationerne ved at vedblive så relevant og transparent som muligt.

Kia Sverige er en af Mynewsdesks ældste kunder; hvilke fordele får man ifølge dig ved at anvende Mynewsdesk i sit kommunikationsarbejde?

De funktionaliteter, som er tilgængelige på Mynewsdesk, har gjort det muligt for os at arbejde effektivt og smart med vores nyhedsrum. Vi har været i stand til at få gavn af data og indsigter samt redefinere detaljer løbende, hvilket har været en stor fordel. Det har ganske enkelt været et vindende koncept for os at skabe et interessant, relevant og troværdigt nyhedsrum.

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk