Auora Estate, Ylläs Lappi

Aurora Estate ei suostu sulkemaan oviansa, ehdottaa hallitukselle turvallista vaihtoehtoa.

Aurora Estaten johtoryhmä kokoontui 22.12. pohtimaan vaihtoehtoa tuleville rajoituksille.

Pieni Boutique hotelli Aurora Estate sijaitsee Ylläsjärvellä. Ravintolassa on 50 paikkaa, 7 hotellihuonetta sekä pieni saunamaailma.

Hotellin omistajat ovat 2 vuoden aikana tehneet kaikkensa, jotta Aurora Estate selviäisi hengissä eikä menisi konkurssiin. Tulevat 2 viikkoa ovat Lapin matkailussa erittäin tärkeitä ja tuovat sellaisen tulon, että moni voi hengittää taas pitkästä aikaa. Rajoitukset iskivät taas pahimpaan aikaan, aikaisemmin ne ovat kohdistuneet pääsiäiseen ja hiihtolomiin. Vuosien aikana on myös opittu, ettei kukaan pidä yrittäjien puolia ja ns. korvaukset ovat olleet riittämättömät. Johtoryhmä päätti ottaa ohjat omiin käsiin ja ehdottaa hallitukselle seuraavaa:

Ravintolan asiakkaille tarjotaan pikatestit saapumisjärjestyksessä ja heiltä kysytään edelleen koronapassi. Työntekijät käyttävät maskia ja jokaisessa pöydässä on käsidesit. Kaikki asiakaspaikat eivät ole käytössä. Kaikki annokset ja alkoholi tarjoillaan normaaliin tapaan pöytään.Ravintola sulkisi ovet klo 22:00 viimeisen kattauksen jälkeen.

Lapissa otettiin koronapassi käyttöön vajaa viikko sitten lauantaina. Sille ei annettu mitään mahdollisuutta kun se ollaan jo vetämässä pois. Eikö meillä ole mitään oikeuksia täällä pohjoisessa?

Hotellissa ei ole ollut yhtään altistumista kahden vuoden aikana, asiakkaat ja työntekijät ovat sitoutuneet kaikki aikaisempiin ohjeistuksiin. Moni on odottanut joululomaa ja kaikki ovat sen ansainneet. Jos voimme pitää ravintolan auki näillä lisätoimenpiteillä, eikö se pitäisi sallia?

Yrittäjät ovat haastatelleet Maran edustajaa sekä omaa lakimiestä. Maran on pyytänyt hallitukselta kahdelta vuodelta faktaa jossa osoitettaisiin, että tartunnat olisivat tulleet suurimmalta osalta ravintoloista ja nimenomaan ruokaravintoloista. Tätä tietoa ei ole voitu toimittaa.

Jotta muutos saadaan aikaan, toivomme mahdollisimman monen ruokaravintolan lähtevät mukaan vastuulliseen toimintaan. Yhdessä meissä on voimaa, yhdessä me saamme aikaan muutoksen. Me emme valita, me annamme turvallisen vaihtoehdon

Sirly Ylläsjärvi, Heidi Seikkula, Nikas Åberg, Sara Anttonen, Aurora Estaten johtoryhmä.

Ylläsjärvi 22.12 klo 15:37

Oletko mukana?