Blogi: Ruokaa, Ruokaa!

Olen kehittänyt itselleni ongelman! Lasten ollessa pieniä oli kaupassa käynti vielä helppoa. Ostin perusruoka-aineksia ja valmistin niistä erilaisia keittoja, laatikoita ja kastikkeita.

Viikonloppuna leivottiin pullaa tai paistettiin lettuja! Nam. Nam. Ruuan hankinta ja sen suunnittelu oli simppeliä, kunhan ruoka vain valmistui helposti muiden kotitöiden ohessa tai yhdessä lasten kanssa tehden.

Murrosikäisten lasten kanssa vielä meni ihan hyvin. Ruokaa piti olla paljon, ei sen suuremmin väliä mitä, kunhan sitä vain oli riittävästi! Murrosikäinen poika kun on aina nälkäinen! … ja janoinen! Maitoa kannettiin kaupasta litrakaupalla per päivä! Kaapista piti löytyä valikoima jugurtteja, pizzoja (väliaterioiksi!), karjalanpiirakoita, leikkeleitä, juustoja, kananugetteja yms. ”täytettä”. Ja yhteisillä aterioilla syötiin sitä jo tutuksi tullutta perusruokaa.

Lapset muuttivat pois ja ongelmat alkoivat. Kaupassa käynti on nyt todellinen ongelma.

Kävelen siellä edestakaisin tyhjän kärryn kanssa. Ottaisinko tuon leivän? Ei, se on liian iso, puolet saa heittää roskiin. (Pakastettu leipä on aivan kamalaa) Tarvitaanko maitoa? Ei, eihän sitä kukaan juo. Entä jos tulee vieraita? Kahvimaitoa? Ei, ei tänään pitäisi ketään tulla. Leikkeleitä? Ohhoh, onpas iso paketti… irtomyynnistä? En kehtaa hakea 100 grammaa, joten antaa olla sekin ostamatta. Näin sitä matka jatkuu kaupan hyllyjen välissä eikä kärryssä ole kuin koirille herkkuja, pari tomaattia ja kahvipaketti.

Ongelman ydin on siis se, ettei kauppojen pakkauskoot ole sopivia pienille perheille ja yksin eläville. Koska ongelma on uusi minulle, kysynkin teiltä arvoisat lukijat, kuinka sinkut ja kaksineläjät ovat ruoka-asiansa ratkaisseet? En viitsisi syöttää roskapussia ja jäteastioita enää enempää. Illalla on niin tympeää, kun tekee mieli hiukopalaa iltakahvin kanssa ja jääkaapissa ei ole kuin viikon vanha maustamaton jugurtti ja valo! … niin ja koiranmakkara! Siis auttakaa nyt hyvät ihmiset! Alkavat jo lähikahvilassa sinutella!

Kirsi Härmä
asiakkuuspäällikkö