Blogi: Hauskoja nuo Roomalaiset!

Ammattiyhdistyksen opintomatka kohdistui tänä vuonna Roomaan, Euroopan vihreimpään pääkaupunkiin. Mukanamme oli loistava paikallinen opas ja tulkki.

Oppaan mukaan Rooman liikenteessä ei ole mm turvavälejä koska siinä välissä on aina auto. Näimme vanhan arkkitehtuurin lisäksi mm lakon, mielenosoituksen sekä pari pientä skootterikolaria. Ohitimme kiertoajelulla myös Berlusconin kaupunkitalon ja Paavin entisen kesähuvilan, melkoisia linnoja. Voitte kuvitella että liikenne oli kaoottista. Tulisieluista ja kuumaa kansaa. :)

Paikallisten isännöitsijöiden työn arvasin olevan haasteellista, ja oikeassa olin. Opintovierailulla paikallisessa isännöintitoimistossa paikalliset collegamme esittelivät, huvittuneen ylpein ilmein, juuri painosta tullutta 150 sivuista eposta ”sota ja rauha ” taloyhtiöissä. Roomalaisella ammattiveljelläni oli juuri tuona hetkenä yli 100 oikeusprosessia käynnissä, isännöimässään kiinteistökannassa. Roomalainen isännöitsijä on siksi pääsääntöisesti juuri valmistunut nuori lakimies. Huomasin ilokseni että osaamme kyllä keventää molemmat kansakunnat isännöinti työtaakkaamme humoristisella asenteella.

Heitä kiinnosti kovasti kuinka paljon ja minkälaisissa asioissa suomalaisissa taloyhtiöissä ja asumisessa riidellään? Vaistosin että Roomalaiset colleegat arvostivat sääntösuomea. He kyselivät paljon ja me suomalaiset kerroimme rinta rottingilla kuinka hienosti meillä hoidetaan asiat. Kerroimme tulevamme sääntösuomesta ja että meillä löytyy laki, asetus tai säädös lähes joka ongelmaan joten emme näin usein päädy sinne oikeusasteisiin saakka. On asunto osakeyhtiölakia uutta ja vanhaa on pelastuslakia, asukasdemokratialakia ja asuntokauppalakia ym. Lisäksi odottelemme silloin tällöin korkeimman oikeuden ennakkopäätöksiä jos emme joskus osaa tulkita näitä sääntöjämme. Näin saadaan viimeinenkin epäselvyys, selväksi. Remonttien apuna meillä on RT kortistot ja RYLLit jne.

Kiukustumiseen saakka meillä sääntösuomessa pidetään asukkaat ja osakkeenomistajat ruodussa. Olemme järjestystä rakastava kansa. Hiukan kaikkitietäväisiä, tiukkapipoja sekä pedantteja ja rakastamme niitä luomiamme sääntöjä. Eeppokset ”sota ja rauha” kainalossa, me suomalaiset isännöitsijät sitten jatkoimme opintomatkaa käyden Vatikaanissa ja Katakombeissa Via Appian varrella.

Matkailu avartaa aina. Opin että Italialaisilta voisimme hiukan ottaa opiksi ”ei niin nokonuukaa” asennetta ja Islantilaisilta nöyryyttä ja nuorta innostunutta kansainvälistä asennetta. Edellinen ammattiyhdistyksen opintomatka oli Reykiavikiin vuonna 2013, mutta se on eri tarina.

Isännöitsijä Raunisto

• Asumispolitiikka