Ohita
Goodyear esittelee ensimmäiset reaaliaikaiset renkaan älyominaisuudet Le Mansin 24 tunnin kisassa

Tiedote -

Langatonta, sisäänrakennettua anturia käytetään NASCAR Garage 56 -tallin renkaissa

Goodyear Tire & Rubber Company esitteli tänään kilparenkaat, joissa on ensimmäinen reaaliaikainen älyominaisuus, jolla pidetään kirjaa renkaan paineesta ja lämpötilasta. Renkaita käytetään NASCAR Next Gen Chevrolet Camaro ZL1 Garage 56 -kilpa-autossa tämän vuoden Le Mansin 24 tunnin kisassa, joka järjestetään 10.–11.6.2023.

Goodyear-kilparenkaat on varustettu innovatiivisella, passiivisella, akuttomalla anturilla, joka vulkanoidaan renkaaseen valmistuksen aikana. Anturissa käytetään Goodyear Sightline -teknologiaa. Se on Goodyearin älyteknologia, joka tuottaa reaaliaikaista dataa Hendrick Motorsports -tallille kisan aikana. Insinöörit ja kuljettajat voivat hyödyntää renkaan älydataa renkaan paineen ja lämpötilan seurannassa. Datan avulla auton suorituskyvyn voi optimoida säätämällä auton ja kuljettajan asetuksia reaaliaikaisesti.

”Renkaat ovat auton ainoa kosketuspinta tiehen. Siksi niiden kautta voidaan saada valtavasti reaaliaikaista tietoa, jonka avulla kuljettajien suorituskykyä voidaan parantaa vaativissa olosuhteissa. Goodyear on hyvin ylpeä tästä renkaan älyteknologiastaan, jolla tätä tiedonsaantimahdollisuutta voidaan hyödyntää moottoriurheilussa. Meille on ollut suuri kunnia olla NASCARin, Hendrick Motorsportsin ja Chevroletin kumppanina tässä Garage 56 -tallissa”, sanoo Goodyearin toimitusjohtaja Rich Kramer.

Renkaan älyteknologian lisäksi Goodyear on suunnitellut kolme rengastyyppiä NASCAR Next Gen Chevrolet Camaro ZL1 Garage 56 -kilpa-autolle kaikkiin mahdollisiin sääolosuhteisiin Le Mansin 24 tunnin kisan aikana:

• Kisarenkaat kuiviin olosuhteisiin, jotka ovat hyvin kestävät ja tuottavat erinomaisen pidon, minkä ansiosta autolla voi ajaa koko Le Mansin 24 tunnin kisan;
  • Välikelin renkaat sumuisiin ja tihkusadeolosuhteisiin, jotka auttavat autoa saavuttamaan maksimisuorituskyvyn kolealla säällä; ja
  • Sadekelin renkaat erittäin märkiin olosuhteisiin. Renkaan ainutlaatuinen kuvio ja rakenne auttavat siirtämään vettä pois renkaan kosketusalueelta, ja pehmeämpi pintaseos auttaa säilyttämään pidon, kun radan lämpötila on viileämpi.

Kaikki Goodyearin renkaat NASCAR Next Gen Chevrolet Camaro ZL1 Garage 56 -kilpa-autolle on valmistettu käsin Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa Goodyearin innovaatiokeskuksen tehtaassa, joka on Goodyearin ensisijainen kilparenkaiden tuotantolaitos.

Seitsenkertainen NASCAR Cup -sarjan voittaja Jimmie Johnson, aiempi Le Mansin 24 tunnin kisan voittaja Mike Rockenfeller ja vuoden 2009 Formula 1:n maailmanmestari Jenson Button jakavat NASCAR Next Gen Chevrolet Camaro ZL1:n kuljettajan istuimen. Kuljettajat ja useat insinöörit ovat arvioineet Goodyearin renkaita kymmenessä testissä yli kahdeksassa paikassa viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana. Valmisteluissa äärimmäistä kestävyysajokisaa varten on kertynyt yli 12 000 testiajokilometriä.

Garage 56 -kisatalli on kumppanuusohjelma, jossa ovat mukana NASCAR, Hendrick Motorsports, Chevrolet ja Goodyear – urheilulajin 75 vuoden historian voitokkain talli, valmistaja ja rengas. Garage 56 on erikoistalli, jonka kisajärjestäjät ovat erottaneet omaan konseptiautojen luokkaansa, jossa esitellään tulevaisuuden innovatiivista teknologiaa. Garage 56 -tallin lisäksi Le Mansin 24 tunnin kisassa Goodyear on myös ainoa rengastoimittaja Le Mansin Prototype 2 (LMP2) -luokalle.

Nämä innovatiiviset renkaat ovat uusimmat Goodyearin pitkässä historiassa teknologiajohtajana. Jo vuodesta 1898 alkaen Goodyear on auttanut ihmisiä liikkumaan ja toteuttaa yhä tänäkin päivänä iskulausettaan olla eteenpäin pyrkivämpi – More Driven. Tänä vuonna Goodyear juhlii 125-vuotisjuhlavuottaan jatkamalla maailmaa liikuttavien tuotteiden ja palveluiden tuottamista. Lue lisää yhtiön verkkosivustosta.

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 74 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 57 tuotantolaitoksessa 23 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.