SEB:n talousennuste: Taantumaan mennään, mutta kuinka syvälle?

Kiihtyvän inflaation ja nopean ohjauskorkojen nousun vuoksi maailmantalouden näkymät ovat heikkenemässä. SEB:n ekonomistit muuttavat BKT-ennusteita jyrkästi alemmaksi, erityisesti vuodelle 2023, ja odottavat kehittyneissä talouksissa BKT:n kasvun olevan vain 0,9 prosenttia, kun toukokuussa ennustettiin vielä 2,3 prosentin kasvua. Suomen talous on osoittanut suurta sitkeyttä vahvasta vastatuulesta huolimatta.

- Euroopassa energiakriisi saa yhä dramaattisempia muotoja, eikä Venäjän hyökkäyssodalle näy loppua. Kulutusvetoinen taantuma on siis väistämätön tänä syksynä. Yhdysvalloissa BKT:n kasvu hidastuu edelleen syksyn aikana, kun FED:n koronnostot hillitsevät taloutta yhä enemmän, SEB:n pääekonomisti Jens Magnusson sanoo.

Vain lievä taantuma

Historiallisessa vertailussa taantuman odotetaan olevan lievä, ja vuonna 2024 OECD-maiden taloudet kasvavat yli 2 prosenttia. Kotitalouksilla on edelleen pandemian jälkeisiä säästöpuskureita. Työmarkkinat ovat toistaiseksi pysyneet varsin vahvoina, ja SEB:n ekonomistit odottavat työttömyyden nousun olevan suhteellisen vähäistä. Taustalla oleva talouden epätasapaino ei ole läheskään niin suuri kuin vuosien 2008-2009 maailmanlaajuisen finanssikriisin aikana, joka vähentää syvän, pitkittyneen taantuman riskiä. Toinen myönteinen tekijä on se, että globaalien toimitusketjujen aikaisemmat häiriöt ovat nyt helpottaneet.

Talouden taantuma yhdessä erittäin korkean inflaation kanssa muodostaa keskuspankeille erityisen vaikean haasteen. Tämä korostuu erityisesti Euroopassa, jossa energiakriisi kurittaa taloutta samaan aikaan kun hinnat jatkavat voimakasta nousuaan.

- Odotamme sekä Euroopan keskuspankin että FED:n jatkavan koronnostoja nopeassa tahdissa tulevina kuukausina. Nousevat ohjauskorot pitävät markkinakorot nousupaineessa syksyn aikana, mutta korkojen nousun odotetaan olevan ohi ensi kevääseen mennessä, SEB:n päästrategi Jussi Hiljanen toteaa.

Sitkeä Suomi

Suomi on osoittanut suurta sietokykyä erilaisille taloutta uhkaaville voimille. Edes korkea inflaatio, katkaistut kauppasuhteet Venäjän kanssa tai suurimman kauppakumppani Saksan ongelmat eivät ole onnistuneet nujertamaan kasvua. Kuitenkin, vaikeat ajat ovat edessä. Vuonna 2022 BKT:n ennustetaan kasvavan 2,1 prosenttia, mutta muualta euroalueelta puhaltava vastatuuli hidastaa kasvun 0,7 prosenttiin vuonna 2023. Vuonna 2024 kasvu taas kiihtyy, mutta vain verrattain vaatimattomaan 1,5 prosentin vauhtiin.

Suomalaisten kotitalouksien luottamus on laskemassa historiallisen alhaalle. Tämä kuvastaa pikemminkin kuluttajien synkkää arviota maan talouden tilasta kuin omasta henkilökohtaisesta tilanteestaan. Kuluttajien alhaisesta luottamuksesta huolimatta vähittäiskauppa ja palvelusektori ovat säilyneet vahvana toistaiseksi, ja vähittäiskaupan luottamus on itse asiassa parantunut viime kuukausina.

Myös työmarkkinat ovat parantuneet nopeasti. Kesäkuussa 15–74-vuotiaiden työllisyys oli 66,3 prosenttia, korkeimmalla sitten vuoden 2008. Palkkojen odotetaan kasvavan toisella vuosipuoliskolla, mutta kuitenkin kaukana inflaatioluvuista, ja reaalipalkkojen odotetaan putoavan noin 4 prosenttia.

Tärkeimmät tunnusluvut: (suluissa olevat luvut ovat toukokuun ennustelukuja)

International economy, GDP, year-on-year changes, %

1.5 (1.1)

1.2 (2.0)