Ungdom fra hele landet til Geitmyras kokkeskole på Ringsaker

Ungdom fra hele landet samles på kokkeskole på Geitmyra Ringsaker i sommer

– Vi har ungdom fra Moss, Hamar, Lena og Lillehammer – i tillegg til alle som kommer fra Innlandet, sier daglig leder for Geitmyra Ringsaker, Inger-Marie Lupton. Hun lover at det bli sommerens morsomste og mest smakfulle arrangement.

Geitmyra Ringsaker holder til på Granerud gård i Brumunddal og i år arranger de for første gang en firedagers gratis kokkeskole for ungdom. – Innlandet er hele Norges matfat og vi har en unik beliggenhet for å vise og fortelle barn og ungdom hvor maten kommer fra. I tillegg til flere kjøkken har vi dyrkekasser, lavvo, meitemark hotell, pizzaovn, hydroponisk dyrkevegg, drivhus og kornkverner. Kombinert med stor skaperkraft og formidlingsglede, er dette en helt fantastisk arena, sier daglig leder, Inger-Marie Lupton. – Det er ekstra stas at vi i sommer får vist fram alt dette, ikke bare til ungdom fra Ringsaker, men til ungdom fra hele landet.

Juniorkokker i jobb

– I tillegg til våre dyktige undervisere, får vi med oss juniorkokkene William og Hadia fra Geitmyra Oslo for å hjelpe til med undervisningen. De har gått på Geitmyras kokkeskole og er nå ansatte ved matkultursenteret i Oslo. På kokkeskolen får ungdommene opplæring i kutteteknikk, mathygiene, kjøkkenrutiner, smaking og sansing, råvarer etter sesong, samt matsvinn. Det er ikke bare en læringsarena for ungdom, det er også en rekrutteringsarena – både for Geitmyra og matnæringen. I løpet av høsten kommer vi til å utlyse stillinger som juniorkokker her på Ringsaker også, forteller Inger-Marie.

– Dette blir sommerens herligste og mest smakfulle happenings, lover Inger-Marie. – Vi skal boltre oss på gården og ungdommene skal lage mat og smake på mye nytt. På Geitmyras kokkeskole skaper vi magi og matglede!

Kategorier

Geitmyra matkultursenter for barn skal lære så mange barn og unge som mulig å bli bli glade i mat som gjør dem godtå bli glade i mat som gjør dem godt. Vi holder til i Oslo, Kristiansand, Ringsaker og Tønsberg (åpner høsten 2023).