Air France og KLM setter en ny standard for en mer bærekraftig luftfart

Fra i dag vil både Air France og KLM legge til Sustainable Aviation Fuel (SAF) på alle billetter med avgang fra Frankrike og Nederland. Det betyr at alle passasjerer vil ha en mer bærekraftig reise, og bruken av SAF vil øke betydelig, med målet om å redusere CO2-utslippene.

Air France og KLM er overbevist om at bruken av sustainable aviation fuel (SAF) vil være en av de viktigste driverene til å nå målet om CO2-nøytrale flyvninger innen 2050, ved at denne type ikke-fossilt drivstoff kan redusere de totale utslippene fra luftfarten med opptil 80 % gjennom hele produksjonssyklusen.

«I dag dekker produksjonen av SAF kun 0,1% av det totale drivstofforbruket til luftfarten. Vi er helt nødt til å øke bruken av SAF, og derfor innfører vi nå en gradvis innfasing av SAF på alle våre flyvninger fra Frankrike og Nederland fra og med januar 2022. Ettersom majoriteten av alle reisende med Air France og KLM enten har en stopp eller er i transitt i enten Frankrike eller Nederland, er vi glade for å kunne tilby våre reisende et mer bærekraftig produkt. Sammenlignet med tidligere år vil gruppen doble den totale bruken av SAF i 2022» sier Gijs van Popta, General Manager for Air France og KLM i Nordeuropa.

Fra og med i dag vil Air France og KLM inkludere SAF i prisen på sine billetter – et fullt ut transparent bidrag dedikert til å kjøpe SAF – for igjen å øke hastigheten ytterligere mot en mer bærekraftig luftfart. Tillegget vil gjelde på alle flyvninger med avreise fra, eller transitt i, Frankrike og Nederland og vil ligge på €1 per flyvning innen Europa og opp til €4 på interkontinentale flyvninger i økonomiklasse.

«Samtidig som vi legger til SAF på alle våre billetter, vil vi nå også kunne tilby våre reisende, som kjøper sine billetter på våre hjemmesider, muligheten til å redusere sine CO2-utslipp ved å kjøpe enda mer SAF for sin flyvning. Det betyr at hver enkelt selv kan velge hvor bærekraftig man ønsker å fly. Vi vet at det er en stor etterspørsel for en mer bærekraftig måte å reise med fly på, og vi er overbevist om at våre reisende vil sette pris på denne muligheten til å legge til så mye SAF man ønsker,» sier Gijs van Popta, General Manager for Air France og KLM i Nordeuropa.

Facts:

The Air France-KLM group is convinced that the use of sustainable aviation fuel (SAF) is central to the decarbonization of aviation. Currently produced from used cooking oil or forestry and agricultural residues, these non-fossil fuels do not compete with the human food industry and can be incorporated safely without modifying aircraft currently in operation. They can reduce the footprint of flights by an average of 80% over their entire life cycle and therefore constitute - alongside fleet renewal and eco-piloting - a major lever for achieving the ambition of zero net CO2 emissions by 2050, and the Group’s SBTi commitments.

The Air France-KLM Group is one of the pioneers in the use of SAF with first flights operated with SAF as early as 2011. Today, Air France-KLM actively supports the creation of an industrial sector specialized in the production of SAF, particularly in Europe, so that the aviation sector can benefit from these fuels in sufficient quantities and at a price that encourages their widespread use. In the absence of industrial production, the cost of using sustainable aviation fuels is four to eight times higher than that of fossil fuels.

Air France-KLM encourages all stakeholders in the airline industry as well as its customers to take steps to promote all existing decarbonization levers as soon as possible. Going forward, the Group's decarbonization trajectory is to accelerate SAF incorporation as production increases, with a target of 5% in 2030 and up to 63% in 2050.

For over a century, KLM has been a pioneer in the airline industry. KLM aims to be the leading European network carrier in customer centricity, efficiency and sustainability. The KLM network connects passengers from North Europe via Amsterdam Airport Schiphol to the world's key destinations. KLM Royal Dutch Airlines is part of the Air France–KLM Group. KLM is also a member of the global SkyTeam Alliance, which has 19 member airlines.

Pressekontakt Marknadschef Air France och KLM