Gå videre til innhold
Møt jurymedlem David Lilja: Om fordelene med en bakgrunn fra journalistikken og fascinasjonen for styrken i smart PR

Blogginnlegg -

Det er på tide å bli kjent med det siste medlemmet i vår kompetente jury. La oss gi David Lilja en applaus! David har bakgrunn fra journalistikk, men ble fascinert av styrken og effekten i smart PR og bestemte seg for å skifte retning i karrieren. Han har jobbet i bilindustrien i snart ti år, og er nå PR- og kommunikasjonssjef for den koreanske bilprodusenten Kia i Sverige.

David er en superbruker av Mynewsdesk og har god kunnskap om hvordan en skal få til og vedlikeholde et vellykket nyhetsrom. Med bakgrunn fra journalistikk, sitter David på verdifull innsikt fra både avsender- og mottakersiden når det kommer til PR-arbeid, så vel som hvordan en skal bygge et troverdig forhold til media og journalister.

I tillegg til disse merittene har David også verdifull innsikt når det kommer til såkalt Purposeful PR – meningsfull kommunikasjon – og kommunikasjon om bærekraft, som er en ny og viktig del av årets prisutdeling i Nordic PR Awards. Med erfaring fra bilindustrien, som ofte granskes når det er snakk om miljøvennlige spørsmål, har David erfaring fra selve kjernen på akkurat det området.

Vi er stolte over å ha ham med på laget i årets Nordic PR Awards, og for å bli enda litt bedre kjent med David, stilte vi ham noen spørsmål:

Fortell oss om deg selv og din erfaring fra kommunikasjonsbransjen.

– Jeg har bakgrunn som journalist, og har jobbet i Sveriges radio, vært reporter og redaktør i både dags- og kveldsaviser, og motorjournalist i et blad. Det begynner faktisk å nærme seg et jubileum nå, for jeg har jobbet med PR og kommunikasjon i bilindustrien i snart ti år.

Hvorfor bestemte du deg for å jobbe med PR og kommunikasjon?

– Jeg kommer nok alltid til å ha en kritisk nyhetsnese og den journalistiske nysgjerrigheten, men steget over til PR føltes ikke så langt. Da jeg observerte bilselskapene som journalist, fikk jeg et godt innblikk i hvordan de jobber med PR og kommunikasjon, og hvor utrolig effektivt det kan være med god og smart PR. Det fascinerte meg og jeg merket at det var noe jeg ville utforske i enda større grad.

Bakgrunnen min er en stor fordel fordi jeg vet hvordan journalister jobber. Ved å ha et personlig forhold til de fleste høyprofilerte journalistene i bransjen, har det økt min troverdighet, som jeg jobber for å opprettholde på beste mulige måte.

Hva anser du som den viktigste egenskapen for de som jobber med PR og kommunikasjon?

– Å være aktuell og nysgjerrig. Men også å se det større bildet og langtidsmål i planleggingen av den strategiske kommunikasjonen.

Hva er dine topp tre ferdigheter?

– For meg handler det om å yte god service og bygge tillitt i medierelasjonene ved å holde seg så relevant og transparent som mulig.

Kia Sverige er en av Mynewsdesks eldste kunder – hvilken fordel ser du i kommunikasjonsarbeidet ditt ved å bruke Mynewsdesk?

– Med funksjonaliteten tilgjengelig i Mynewsdesk, har vi hatt mulighet til å jobbe effektivt og smart med nyhetsrommet vårt. Vi har kunnet dra nytte av datainnsikt og redefinert detaljer deretter, hvilket er en stor fordel. Det har ganske enkelt vært et vinnende konsept for oss å skape et interessant, relevant og troverdig nyhetsrom.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no