Elevens dag hos Scania Narvik

Elevens dag hos Scania Narvik

15. februar hadde Scania Narvik besøk av 40 elever på VG1 og VG2 i nærområdet. Her fikk elevene et innblikk i hvordan det er å jobbe på et lastebilverksted, og hvilke karrieremuligheter de får med et fagbrev. Sammen med Opplæringskontorene i Narvik (OFO) og Finnsnes (TOBO) bidro Narvik-teamet med oppgaver og aktiviteter for at besøket skulle bli en interessant og god opplevelse.

Sammen med tre lærere svingte 40 ungdommer innom verksteddørene denne dagen. En flott gjeng som fulgte med, og var veldig trivelige. Etter en presentasjon av Scania, og hvilke utdanningsløp og karrieremuligheter bedriften kan tilby, fikk elevene en rundtur på verkstedet.

Intensjonsavtale, Teo? Ja, takk!
Blant elevene fant vi Teo Fossgård-Lindgren, som går VG1. Han er allerede kjent med verkstedet, siden han er på utplassering her, og har fått plass blant mekanikerne. Teo ser for seg at han vil bli lastebilmekaniker, og gå lærlingtida hos oss.

I Scania har vi laget noe vi kaller intensjonsavtale. Det er en avtale som lover fast jobb etter endt lærlingtid. Den gir vi til ungdom vi vil satse på. Nylig fikk Teo et slikt tilbud. Han takket ja, og blir det nyeste tilskuddet i Narvik-teamet. «Vi er veldig glade for at han Teo takket ja. Han er en arbeidsom og trivelig kar som passer godt inn hos oss,» sier distriktssjef Frank Nystad.

Blant Norges beste team
Vi vil si at får du utplasserings- og lærlingplass hos Scania i Narvik, er du heldig. Du blir da del av et sammensveiset team bestående av en yngre garde som har gått lærlingtid og tatt fagbrev i løpet av de siste sju årene, kombinert med flere seniorteknikere, som har gått gradene helt opp til Scania Tekniker, vårt høyeste kompetansenivå. Sammen løser de de fleste ønsker kundene måtte ha innen ombygging, oppretting og lakkering. Med sin spisskompetanse rangerer de i Scanias årlige NM for verksteder mellom 1, 2 og 3. plass.

To jenter i uke 20
Investeringen Narvik gjorde gav umiddelbar effekt. Etter endt program kom to jenter og spurte om utplassering i uke 20! Og selvfølgelig fikk de ja. Et par av guttene fortalte at de skal bli yrkessjåfører, og at favorittmerket er Scania. Vi sa at vi så frem til å ta imot dem som våre fremtidige kunder, og at de også, dersom de skulle bestemme seg for det, kunne blir mekaniker hos oss, og få bistand til å ta lastebillappen. Da har de mulighet til å tjene penger både på å skru og kjøre. Det skulle de tenke litt på, sa de.

Besøket varte i to timer. I mindre grupper gikk elevene innom ulike poster blant annet fra bremserulle til oppretting til lastebil- og lakksimulator. Det koster Scania mye å stenge verkstedet en dag for å ta imot et skolebesøk, men det er en viktig investering. Ungdommene må få muligheten til å oppleve litt av hva livet på et verksted kan være.

Ørjan Sigvartsen, regiondirektør nord, nr 2 fra venstre på bildet over med representantene fra opplæringskontorene i Narvik og på Finnsnes, og distriktssjef Scania Narvik, sier:

"Vi ønsker med disse eventene å sette fokus på kompetansen og engasjementet vi har i vårt verkstednettverk, og hva de som velger å begynne hos oss som lærling eller mekaniker får. De skal kjenne at de blir en del av vårt sterke team, og at de bidrar til det viktige samfunnsoppdraget vi har, som er å sørge for at lastebilene kommer frem med alt nødvendig utstyr samfunnet trenger for å holde hjulene i gang. Verkstedteamene våre er en ekstremt viktig del av Scanias virksomhet, og her i nord spesielt trenger vi flere hender.”

Vi kommer til å følge opp med flere innslag fra skolebesøk på verkstedene. Scania, og bransjen, trenger unge mennesker med teknisk interesse. Takk til elevene som stilte opp. Vi håper å se flere av dere igjen, gjerne som lærlinger og fagarbeidere. Takk også til
opplæringskontorene for godt samarbeid.

Slik blir du ettertraktet på jobbmarkedet
Med et fagbrev i hånda stiller du sterkt på jobbmarkedet, og flere karrieremuligheter åpner seg. For å ta fagbrev går du to år på skole, og er deretter to år i bedrift som lærling. Og får lønn! Hos oss kan du ta fagbrev i delefag, påbygg, på tungvogn, lakk og karosseri. Ønsker du nye arbeidsoppgaver etter hvert som kunnskap og erfaring øker, har vi mange muligheter til spesialisering. Kanskje vil du bli Scania-tekniker, eller jobbe med salg eller kunderådgiving senere i karrieren?

Du som tar Bilfaget tunge kjøretøy og blir mekaniker, har flere veier å gå karrieremessig. Tunge kjøretøy har et større omfang av mekaniske, tekniske, elektriske og digitale komponenter enn lette kjøretøy, og gir derfor en bredere kompetanse. Mange tonn skal bevege seg hurtig, sikkert, økonomisk og miljøvennlig. Til dette behøves variert og høyt utviklet teknologi, og kompetanse. For Scania er mekanikerne en av de viktigste ressursene!

Kan få lastebillappen
Kanskje har du også lyst til å kjøre lastebil på fritida? Våre mekanikere får støtte til å ta lastebillappen. Det er også mulig å begynne som hjelpearbeider. Da tjener du også penger med èn gang, og kan eventuelt ta fagbrev senere.

Ta kontakt med ditt nærmeste Scania-verksted for å høre mer om mulighetene!