NNH støtter fellesaksjonen for gjeninnføring av mva-unntak for komplementær og alternativ behandling

Viktig initiativ fra organisasjoner som ser forbruker-/pasientperspektivet

Organisasjonene Holistisk Forbund, Hvite Ørn og Fritt Helsevalg samt aksjonen mvafribehandling har initiert en fellesaksjon som krever gjeninnføring av mva-unntak på alternativ behandling utført av registrerte behandlere. NNH støtter aksjonen og mener momsfrie priser er viktig forutsetning for å bekjempe sykdom og fremme helse. Samtidig presiserer NNH behovet for strengere kompetansekrav knyttet til registerordningen.

-Disse organisasjonene ser forbruker- og pasientperspektivet knyttet til både fysisk og psykisk helse, og vi er glade for initiativet de har tatt. Vi vil også påpeke behovet for innføring av strengere krav til registerordningen for å ivareta pasientsikkerheten innen KAM (komplementær og alternativ medisin), sier generalsekretær i NNH Lidia Ivanova Myhre.

Fra 01.01.2021 ble mva-unntaket på alternativ behandling fjernet etter initiativ fra Høyre-regjeringen og som en følge av budsjettforhandlingene mellom regjeringen og FrP. Vedtaket har rammet en stor del av befolkningen som bruker denne type behandling og forsterket den sosiale helseprofilen i negativ retning. Også kvalifiserte terapeuter, fagskoler og utøverorganisasjoner melder om at dette får store økonomiske konsekvenser framover.

Fellesaksjonens krav

Initiativtakerne for aksjonen krever at mva-unntaket for helsetjenester innenfor komplementær- og alternativ behandling skal gjeninnføres, og at dette skal gjelde utøvere av alternativ behandling som står oppført i Registeret for utøvere av alternativ behandling og helsepersonell som tilbyr KAM-behandlinger. De har utarbeidet et dokument der de begrunner kravet og peker på faktorer som fremmer viktigheten av momsfri behandling utført av registrerte terapeuter:

• Mva-unntaket styrer pasienter og brukerne til å foreta tryggere helsevalg ved å skille mellom kvalifiserte terapeuter og useriøse aktører som opererer i samme bransjen
  • Mva-unntaket bidrar til økt pasientsikkerhet
  • Mva-unntaket styrker utøverorganisasjonene, som gjennom sitt virke følger opp at sine medlemmer følger de krav som er satt til enhver tid
  • KAM komplementerer og avlaster det offentlige helsetilbudet, som allerede i stor grad er overbelastet
  • Mva-unntak på helsehjelp innenfor KAM er et viktig tiltak for å støtte opp om Norges arbeid til grønn omstilling, og kan bidra til å sikre god helse og fremme livskvalitet for flere, som er fremmet i FNs bærekraftsmål nummer tre
  • Å fjerne mva-unntaket går mot WHO sitt mål om at alle skal få tilstrekkelig helsehjelp og at en må etablere bedre samarbeid mellom KAM og det etablerte helsevesenet
  • 25 % mva medfører at mange ikke har råd til den helsebehandlingen de trenger
  • Fjerning av mva-unntak har medført at arbeidsplassene til fagutdannede, profesjonelle utøvere står i fare

NNH har tidligere i møter med helsepolitikere og forvaltning, media og gjennom høringsuttalelser tatt tydelig standpunkt i saken og pekt på faktorene dette dokumentet beskriver.

-Vi støtter alle punkter og begrunnelsene i dokumentet fullt ut. Vi har ved mange anledninger fremmet dette overfor politikerne og påpekt konsekvensene av innføring av merverdiavgift på alternativ behandling. Det er trist at regjeringen ikke har vært i stand til å innse hvor stort, negativt inngrep saken har for store deler av samfunnet, sier Lidia I. Myhre.

Behov for strengere kompetansekrav

Samtidig ønsker Myhre å være tydelig på at det må settes strengere kompetansekrav i registerordningen. Det er flere momenter som er viktig for å ivareta pasientsikkerheten knyttet til registeret. Blant annet mener hun at det må innføres, i tillegg til selve terapifaget, krav i skolemedisinske fag og VEKS-fag (vitenskap, etikk, kommunikasjon og samfunn) i registerordningen – slik mange utøverorganisasjoner krever i dag. I tillegg er det nødvendig å sette krav om minimum antall terapeuter for at en utøverorganisasjon kan bli registrert. Dette fordi mindre organisasjoner ikke har nødvendig kapasitet til å arbeide systematisk med kompetanseheving, organisasjonsutvikling og administrative funksjoner som er viktig for at en organisasjon skal fungere i praksis.

-Det sier seg selv at en organisasjon som organiserer 30 terapeuter, slik dagens ordning er, har mindre forutsetning for å lykkes med arbeidet en utøverorganisasjon skal og bør ivareta. Derfor er det viktig at det innføres krav til minimum medlemstall for organisasjoner i registeret, i tillegg til strengere kompetansekrav. Det vil styrke pasientsikkerheten og gi pasienter og brukere et reelt og trygd valg til KAM-behandling, avslutter generalsekretær i NNH Lidia I. Myhre.

• registeret for utøvere av alterantiv behandling