Johnny Håberg blir ny sjømatutsending til Afrika

Johnny Håberg blir ny sjømatutsending til Afrika

Norges sjømatråd har ansatt Johnny Håberg (52) i stillingen som sjømatutsending til Afrika. Håberg vil lede Sjømatrådets arbeid i regionen fra og med sommeren 2024.

- Jeg er meget fornøyd med at Johnny blir Sjømatrådets nye utsending i en viktig region for norsk sjømat. Vi ser fram til å få på plass hans brede internasjonale erfaring fra sjømatnæringen, og svært gode kunnskap om noen av produktene som er aktuelle for regionen, Børge Grønbech.

Ser med glede fram til muligheten

De siste fem årene har norsk sjømateksport til Afrika skutt i været med nesten 2 milliarder kroner, med fokus på nøkkelmarkeder som Egypt, Nigeria, Den demokratiske republikken Kongo (DRC), Kongo Brazzaville, Ghana og Marokko

- Jeg føler meg veldig privilegert som får lov til å jobbe for å fremme noen av våre mest tradisjonsrike sjømatprodukter i Sentral og Vest-Afrika. Dette er et kontinent som utvilsomt har fremtiden foran seg og som vil by på store muligheter for norsk sjømatnæring i årene som kommer. Jeg håper jeg kan bidra til at norske eksportører kan lykkes både med eksisterende og nye produkter i regionen, sier Håberg.

Sterk internasjonal sjømatprofil

Håberg kommer fra stillingen som eksportdirektør i Salmon Brands, som han har innehatt siden 2017. Han har også vært stasjonert i Brasil i flere år, først som Sjømatrådets utsending til Brasil i perioden 2010 til 2015, før han ledet Brødrene Sperres forretnings- og strategiarbeid i Brasil.

Håberg var administrerende direktør i mediebyrågiganten OMD/Omnicom Media Group i perioden 2004-2010. Han er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI.

Johnny vender dermed tilbake til Sjømatrådet, nærmere et tiår siden han forlot sin post i Brasil.

- Vi ser fram til å få på plass en med Johnnys bakgrunn og erfaring med å blant annet innhente data og omsette det til markedsinnsikt, og det å jobbe med problemstillinger knyttet til markedsadgang. Det er gledelig å kunne nyttiggjøre oss av hans erfaringer og hans kunnskap om sjømatbransjen. Det gjør oss i stand til å videreføre vår tilstedeværelse i den afrikanske regionen, forklarer Grønbech.

Takker forgjengeren

Johnny Håberg erstatter dermed Trond Kostveit, som har ledet Sjømatrådets arbeid siden initiativet i Sentral- og Vest-Afrika begynte i 2016.

- Trond har vært en sentral figur i vårt arbeid på dette området. På vegne av Sjømatrådet vil jeg derfor takke ham for den utrettelige innsatsen som er lagt ned i sjømatens navn, sier Børge Grønbech.

Børge Grønbech

Direktør for globale operasjoner +47 909 11 172