Laddguldet 2022 – Våga vara vinnare!

Nästa mandatperiod blir helt avgörande om Sverige ska nå 2030-målet för transportsektorn. Elektrifieringen av fordonsflottan blir än viktigare med den nya riksdagsmajoriteten, som har elbilar som ett viktigt svar på hur 2030-målet ska nås. Takten behöver öka, därmed också betydelsen av att lyfta fram de bästa förebilderna som kan inspirera och driva omställningen framåt. 2030-sekretariatet lanserar nu det hedervärda priset Laddguldet, sjätte årgången.

– Våga vara vinnare! Det är vårt budskap till alla kommuner, fastighetsbolag och andra som klurar på vilken roll de ska ha i omställningen. Framtiden tillhör föregångarna, de som vågar göra mer än att sätta upp enskilda laddare, som tänker system och som är en del av lösningen på effektbrist och stundtals orimliga elpriser. Det säger Maria Stenström, ansvarig för beteende- och mobilitetsfrågor på 2030-sekretariatet, initiativtagare och värd för Laddguldet.

Syftet med Laddguldet är att sprida goda exempel, inspirera och lyfta fram de framgångsfaktorer som driver omställningen till eldrivna transporter där kommuner och fastighetsägare har en nyckelroll. Kommunen har planmonopolet och äger oftast det lokala energibolaget, medan fastighetsägarna kan bana väg för eldrivna fordon i vardagen, till exempel möjliggöra laddning över natten. 2021 års vinnare var Göteborgs stad och ÖrebroBostäder AB, båda lysande exempel på aktörer som vågat vara vinnare i omställningen till elektromobilitet.

I år består juryn av representanter från Allmännyttan, Fastighetsägarna, eCarExpo, Mobility Sweden, Power Circle, Sveriges Åkeriföretag och Klimatkommunerna. Juryns ordförande och sammankallande är Maria Stenström, 2030-sekretariatet. Priset delas ut fredagen 2 december 2022 på eCarExpo, Svenska Mässan Göteborg, med Fossilfritt Sveriges Svante Axelsson som prisutdelare.

Den breda och namnkunniga juryn borgar för att många förslag redan finns på bordet, men 2030-sekretariatet uppmanar ändå alla att nominera sina bästa exempel på kommuner och fastighetsbolag som vågar vara vinnare i att hitta breda systemlösningar som driver omställningen till eldrivna transporter. Nomineringen sker via 2030-sekretariatets hemsida och kan bestå av alltifrån enbart kommunens eller fastighetsägarens namn till en utförlig motivering. Sista dag att nominera är 18 oktober.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Maria Stenström, 2030-sekretariatet
maria.stenstrom@2030sekretariatet.se