Gör som Sveriges Mästerkockar och Minska Waste – så här gör du!

Gör som Sveriges Mästerkockar och Minska Waste – så här gör du!

Enligt livsmedelsverket åker omkring 20 kilo fullt ätbar mat direkt i soptunnan varje år per person. All energi som går åt till produktion och transport går alltså helt om intet när vi slänger maten. Lyckligtvis finns det sätt att minska vår egen påverkan på naturens resurser genom att äta klimatsmart och ta hand om våra råvaror på rätt sätt.

Ta tillvara på hela råvaran

Släng inte bort godsakerna när du lagar mat! Skinn, fjäll och ben som du brukar skära av och kasta bort kan bjuda på utsökta smakupplevelser. I ett aktuellt avsnitt av Sveriges Mästerkock 2018 var en av utmaningarna att laga en rätt med så lite svinn som möjligt, vilket vi såklart tycker är jättehäftigt.

• Fisk
    Ät hela fisken! Du kan till exempel använda skinnet för att göra en god majonnäs, använda benen för att göra en mustig buljong och förvandla fjällen till krispigt god topping genom att fritera dem. Zero Waste ala Paul Svensson. "Fjällen står sig länge i en lufttät burk när de runnit av och torkat," säger Paul.
  • Grönsaker
    Att slänga skal och stammar är att slänga en stor del av grönsaken. I dessa delar sitter en massa nyttigheter som du inte vill gå miste om. Särskilt apelsin, gurka, potatis, äpple och faktiskt även kiwi har nyttiga skal.

Förvara din mat med vakuum

Vakuumpackning är ett smart och enkelt sätt att förlänga hållbarheten på färskvaror i kylen så att du slipper kasta mat i onödan. Tidigare har vakuumanvändarna till största del varit jägare som velat ta hand om alla delar av djuret och detta kan alla ta lärdom av.

• Färskförvaring
    Genom att vakuumpacka färskvaror, såsom färska bär eller grönsaker, förlänger du hållbarheten med ungefär det dubbla och du har alltid snabb tillgång till fräscha ingredienser. Perfekt när du vill fixa till en god smoothie på nolltid.
  • Perfekt lunchlåda
    Slänger du soppa för att den är för krånglig att ta med till jobbet? Använd en smart vakuumlåda så slipper du spill. Locket sitter som berget tills du bestämmer dig för att släppa ut vakuumet med ett enkelt knapptryck.

På foodsavers.se hittar du tips och produkter för att minska waste. I Facebook-gruppen Mathjältar Sverige bjuder vi in alla de som har ett intresse av att förvara och äta smartare.