Långlagrad tequila tar välförtjänt plats på Systembolagets hyllor

Långlagrad tequila tar välförtjänt plats på Systembolagets hyllor

Den 21 februari lanserar Systembolaget äntligen sin första långlagrade tequila i ordinarie sortiment. Lanseringen är unik då den inte gjorts med utgångspunkt från Systembolagets inköpsplan utan helt skapats av dryckeskunniga konsumenters efterfrågan. Tack vare att Reserva del Señor sålt rekordstort i Systembolagets beställningssortiment, har nu Systembolaget efter att noggrant ha utvärderat försäljningssiffrorna valt att lyfta upp den till sitt ordinarie butikssortiment. Då Reserva del Señor inte automatiskt kommer att finnas i alla butiker direkt, kan man som konsument behöva be personalen om hjälp att ta hem den till sin butik.

Destilleriet Tequilas del Señor som producerar Reserva del Señor odlar agaven på egna fält på höglandet "Los Altos" i Jalisco Mexiko. Detta anrika destilleri ligger i vackra Tlaquepaque strax utanför miljonstaden Guadalajara. Reserva del Señor är rakt igenom en hantverksmässig tequila; agaven odlas i upp till tio år innan den skördas för hand, agaven klyvs med yxa och tryckkokas i en autoclavé, därefter krossas den och den därur utvunna juicen jäses i stora ståltankar. Den jästa agavejuicen destilleras två gånger i enkelpanna (alambic) till tequila 100 % agave som därefter lagras i hårt rostade ekfat som tidigare lagrat Jack Daniel’s. Genom denna extremt tidskrävande och traditionella tillverkning skapar Tequilas del Señor sin signaturtequila, Reserva del Señor Añejo.

”Än har faktiskt ganska få upptäckt hur god och spännande hantverksmässig tequila är, att den håller minst samma kvalitet som riktigt högklassig maltwhisky och att den är helt olik de anonyma industriellt framställda produkter som till för några år sedan helt dominerade på Systembolaget, i restauranger och i barer” säger Claes Puebla Smith, grundare av AliasSmith. ”Jag tycker att Reserva del Señor Añejo är den perfekta introduktionen till äkta tequila, med sin påtagliga agavesötma och sköna fattoner stämda i vanilj, marsipan och smörkola. Jag hoppas och tror verkligen att den ska få många fler att upptäcka mitt hemlands stolta traditioner och underbara gastronomi” avslutar Claes som sannolikt är den i Europa som besökt flest tequilahus och provat flest tequilasorter.

Intresset för hantverksmässigt producerad tequila ökar nu kraftigt i Sverige. Allt fler restauranger och barer runt om i landet erbjuder ett imponerande utbud av tequila till sina gäster som avec, cocktail och faktiskt i kombination med mat. För dryckesintresserade privatpersoner har det också blivit lättare att köpa äkta tequila. Systembolaget har de senaste åren genomfört två planerade lanseringar av tequila 100 % agave (reposado d.v.s. lagrade i mindre än ett år) i sitt ordinarie sortiment. I och med att Reserva del Señor Añejo nu kvalificerat sig på egna meriter, utökas sortimentet till tre och med den första långlagrade lagrade tequilan. Anmärkningsvärt nog kan Sverige också stoltsera med Europas största tequilaklubb, TequilaSpirit, som idag har över 6000 medlemmar.

Reserva del Señor på Systembolaget

• Reserva del Señor Tequila Añejo 100 % Agave lanseras i Systembolagets ordinarie sortiment den 21 februari 2011. Då den ännu inte finns i alla Systembolagsbutiker, kan man be personalen om hjälp att få den till sin butik.
  • Den levereras i presentförpackning av metall
  • Den har artikelnummer 570 och kostar 359 kronor (700 ml/38 %).

Ämnen

AliasSmith AB är en svensk spritimportör med affärsidé att erbjuda det bästa sortimentet av hantverksmässig tequila till den europeiska marknaden. Vår livsgärning är att introducera och beskydda unika, traditionsrika och sofistikerade drycker från Mexiko.

TequilaSpirit är Europas största medlemsklubb för tequilaaficionados. Klubben grundades 2006 och har idag drygt 6000 medlemmar varav 38 % är kvinnor. TequilaSpirits främsta hemvist är på nätet på www.tequilaspirit.se. Där finns matnyttig information om tequila, drink- och matrecept, inbjudningar till provningar, evenemang och lokala klubbar runt om i landet. Dessutom erbjuds medlemmarna att botanisera i Europas kanske största sortiment av hantverksmässig tequila.
TequilaSpirit finns också på Facebook på www.facebook.com/tequilaspirit.

Claes Puebla Smith

CEO Tequila 070-710 36 91

AliasSmith AB

AliasSmith är Europas ledande importör och varumärkesbyggare av mexikanskt destillat. Genom vårt fokus på att förvalta, förädla och förmedla äkta mexikansk dryckeskultur har vi skapat ett distributionsnätverk i 35 länder i och kring Europa. I September 2022 lanserar AliasSmith världens första tequila i pappersflaska under det egna varumärket ”Buen Vato”.

AliasSmith AB
Upplandsgatan 49