Rosor

Rosor är vår egen modell, här på CoachWalk, för att synliggöra våra klienters resurser och styrkor. Vi har alla en stor och fin rosenrabatt med underbara blommor i. Ibland glömmer vi bort vår rosenrabatt med alla tidigare framgångar, resurser och styrkor. Då är det skönt med coaching, här får vi lov att njuta av den härliga rosendoften och vältra oss i alla våra framgångar och positiva kvaliteter. Här får vi plocka fram våra resurser och använda dem på nytt.

Inför en ny roll eller uppgift är det energihöjande att blicka tillbaka och hitta sina historiska framgångar. Vi låter våra klienter välja fritt från tidigare i sitt liv. Det kan vara en arbetsprestation men lika gärna en fritidsroll eller unik händelse där klienten var i sitt esse. Klienten får drömma sig tillbaka och hämta sina positiva egenskaper och kvaliteter som han eller hon använde den gången. Vi fångar rosorna på något sätt t ex ritar, skriver eller gestaltar.

När rosorna är tydliga får klienten välja vilka han eller hon vill använda i sin nya roll eller uppgift. Med de medvetandegjorda egenskaperna och kvaliteterna har klienten nu fått kontakt med sin styrka. Ny energi har skapats för att gå vidare mot sitt mål.

Vilka omedvetna rosor har du i din ryggsäck som du kan plocka fram och använda som coach?

Hela bloggen finns på

• coachutbildning