Culinary Director Krister Dahl (t.h.) tillsammans med Gunnar Hvarnes, Culinary Director på Compass Group, Norge

Culinary Director Krister Dahl domare vid norska uttagningen till Bocuse d’Or

När Norges främsta professionella kockar samlades förra veckan för att göra upp om att bli Årets kock och samtidigt kandidat till prestigefulla tävlingen Bocuse d’Or, var Krister Dahl från Compass Group Sverige med som gästdomare i juryn.
- Det är en extremt hög nivå på uttagningen i Norge där man tävlar enlig samma upplägg som i Bocuse d’Or vilket är inspirerande att se, säger Krister Dahl.
I veckan väntas besked vem som får representera Sverige i Bocuse d'Or.

Krister Dahl, som är Culinary Director på Compass Group i Sverige och även certifierad tävlingsdomare, var en av två domare som bedömde själva köksarbetet under den norska uttagningen till Bocuse d'Or, som hur tävlingsdeltagarna tar tillvara på råvaror, hur man tagit fram menyer, och teknik i matlagningen.

Det blev Filip August Bendi som tog hem titeln Årets Kock i Norge och därmed får tävla för landet i Bocuse d’Ors europafinal i Budapest 2022.

- Jag var djupt imponerad av kvaliteten av det som årets vinnare Filip och hans medhjälpande elev presenterade på tallriken. Det är också väldigt inspirerande att se hur tidigare vinnare är med i processen för att hjälpa årets tävlingsdeltagare, säger Krister Dahl.

Förutom Krister Dahl, medverkade även Gunnar Hvarnes, Culinary Director på Compass Group, Norge, i juryn.

Om Bocuse d’Or:
Bocuse d’Or är den kulinariska konstens världsmästerskap. Uttagningarna pågår i över ett och ett halvt år innan kandidaterna får en biljett till Bocuse d'Or. Förts görs ett nationellt urval i respektive land och från tävlingens europamästerskap tas 10 kandidater ut som går vidare till den stora världsfinalen i Bocuse d’Or där 24 av världens bästa kockar möts.

I Sverige är uttagningen till Bocuse d’Or inte samma som Årets Kock, utan en separat tävling. Vem som kommer representera Sverige i europafinalen nästa gång presenteras under vecka 43.